مجله خبری دیزل کمیته دیزل، به گستره ی ویژه ای از موتورها بیان می گردد که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی توانایی این را دارند که ماده سوختنی را شعلهور و بسوزاند. در این گونه از موتورها برای شعله ور کردن سوخت از درجه حرارت های بالا استفاده می گردد. به این حالت که در ابتدا دمای اتاقک احتراق را خیلی بالا برده و سپس بعد از این که دما به مقدار لازم بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می نمایند. بعد از فشرده سازی هوا در داخل موتور دیزل چهار زمانه، انژکتور سوخت به داخل سیلندر سوخت می پاشد و بنابراین سوخت داخل موتور مشتعل می شود. اما در صنعت هوابرد و در بالگردها (هلی کوپتر) موتورهای دیزل کاربرد بسیار زیادی دارند.
- ۱٫سوخت دیزل دارای تراکم انرژی بیشتری است و حجم سوخت کمتری برای انجام یک مقدار مشخص از کار لازم است .
- اگر موتور هوا را بیش از اندازه متراکم کند ، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودی مشتعل می شود و سبب ضربه زدن می شود .
- سوخت دیزل یا همان گازوئیل، در مقایسه با سوخت بنزینی قیمت نسبتا پایین تر و چگالی انرژی بالاتری دارد.
- در بیشتر موتورهای دیزلی میتوان از روغن گیاهی به جای دیزل بدون تلفات عمر یا بهره وری استفاده نمود.
تمام دستگاههای سنگفرش های بتنی، پاک کنندهها، غلتکها، دستگاههای حفاری، و دستگاههای استخراج، دیزلی میباشند. در حالیکه ژنراتورهای موتور دیزل مرسوم ممکن است در تعریف ما از “انرژی جایگزین” قرار نگیرد، باز هم افزونه با ارزشی برای یک سیستم پشتیبان شبکه یا انرژی در دسترس است. در این مقاله به توضیح کامل عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل پرداختیم. اگر به دنبال قطعات یدکی خودروهای سواری و سنگین هستید میتوانید با مراجعه به سایت تهران یکتا هر نوع قطعه موردنیاز خودرو خود را به راحتی تأمین کنید. در موتور دیزل چهار زمانه، از گازوئیل به عنوان سوخت اصلی استفاده می گردد.
– سیستم سوخت رسانی موتور دیزل: انژکتورها – پمپ انژکتور – باک سوخت – لوله های انتقال سوخت از باک به سمت پمپ – پمپ سه گوش.
این باعث میشود تا قبل از اینکه سوخت به نازلهای انژکتور برسد کاملاً تمیز شود. نگهداری صحیح از فیلترها مخصوصاً در گازوئیلها اهمیت زیادی دارد زیرا آلودگیهایی که در سوخت وجود دارد میتواند سوراخهای انژکتور را مسدود کند. پیشتر در تهران یکتا به انواع فیلترهوای ماشین سنگین اشاره کردیم. به همان صورت که توضیح داده شدموتور دیزلبر نوع و نحوه کارکردن به دو دسته تقسیم می شوند موتور دیزل چهارزمانه و موتور دیزل دوزمانه می باشند. ولی در هر دو مدل این موتور دیزل ها هر چهار فعالیت اصلی انجام می پذیرد که عبارت است از مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، انفجار و تخلیه دود اما بر اساس نوع موتورها امکان دارد این مراحل جدا و یا به حالت همزمان انجام می پذیرد. بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد.
انواع موتور های دیزل
بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیده اند. ژنراتور یا مولد الکتریکی به ماشینی گفته میشود که از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. ژنراتور دیزلی نیز به ژنراتوری گفته می شود که از سوخت دیزل یا گازوییل برای تولید جریان برق استفاده میکند. دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزلی با ژنراتور برق (اغلب یک دینام ) برای تولید انرژی الکتریکی است. دیزل ژنراتورها امروزه کاربردهای فراوانی در صنعت و حتی زندگی روزمره مردم دارند.
دیزل در صنعت برق
کاهش هزینه برق پشتیبان و آسان نمودن نصب ژنراتورها در این دوره در حال رواج است. علت دود سفید در موتور دیزل میتواند به دلیل معیوب بودن انژکتورها و فشار تراکم کم موتور باشد؛ بنابراین لازم است تا انژکتورها را سرویس و تنظیم کنید و سپس محل عیب را از سوپاپها یا رینگها پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید. خروج دود آبی رنگ از موتور دیزل معمولاً به علتهای مختلفی مانند روغنسوزی یا فرسودگی، موتور نیاز به یک تعمیر اساسی دارد، از طریق سوپاپها روغن نمیسوزد و… برای عیب یابی این مشکل شما میتوانید لاستیکهای آببندی سوپاپها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید به احتمال زیاد لولههای سوخت گرفتگی دارد یا سوخت در باک موجود نیست. همچنین میتواند به این دلیل باشد که در لولهها یک فشار ضعیف هوا وجود دارد و یا فیلتر سوخت بسته شده و پمپ اولیه از کار افتاده است.