اغلب وقتی با ما تماس میگیرنداز ما میخواهند که مشکلات موتور را با گوشی تلفن تشخیص دهیم، کاش به این آسانی بود. متخصصان و تعمیرگاه های مجهز به تجهیزات تشخیص گران و پیشرفته همچنان در حال تلاش و فعالیت برای عیب یابی هستند. کدهای خطای کامپیوتری فقط به نقطه مشخصی در مسیر اشاره می کنند که نشان میدهد که این قسمت احتمالا معیوب است ، اما این عیب دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد.
کلید را در جرقه بچرخانید
این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند. بر روی ریل از یک شیر فشار شکن نیز استفاده می شود که در صورت ایجاد مشکل در سیستم کنترل؛ فشار ریل بیش از حد بالا نرود. در این سیستم سوخت با فشار مورد نیاز جهت پاشش در پشت انژکتورها ذخیره شده است و هنگامیکه از طرف کنترل یونیت فرمان الکتریکی جهت باز شدن انژکتورها صادر شود در همان لحظه پاشش سوخت با فشار حدود 1000 بار صورت می گیرد. این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد. ۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. موتور های دیزلی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی دارند.
اگر سوخت دیزل حاوی آب باشد، می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد آن داشته باشد و سوخت به خوبی شعله ور نشود، این کار می تواند باعث پایین آمدن راندمان موتور های دیزلی شود. موتورهای دیزلی مجهز به فیلتری به نام جدا کننده ی آب و سوخت هستند که در صورت وجود آب در سوخت آن را جدا می کند. فناوری های جدید در بازار، از جمله تزریق سوخت دیزل CRD و فیلترهای ذرات دیزل، به این معنی است که موتورهای دیزلی مدرن ساکت تر و تمیزتر از همیشه هستند. بوی بد و صدای بلند تولید شده توسط موتورهای دیزلی قدیمی در هنگام کار به فراموشی سپرده شده و مصرف سوخت عالی این موتورها باعث محبوبیت مجدد آنها شده است.
ابتدا کلید را در جرقه میچرخانید و سپس منتظر میمانید تا موتور بتواند گرمای موردنیاز را در سیلندرها ایجاد کند. چرخاندن کلید باعث آغاز شدن فرایندی میشود که در آن سوخت به سیلندرها وارد میشود و در نتیجه سیلندرها گرم میشوند. سوخت موتور دیزل نسبت به بنزین فراریت کمتری دارد و گرم شدن محفظه احتراق آسانتر است؛ بنابراین سازندگان، شمعهای کوچکی را نصب میکنند که این شمعها با باتری کار میکنند تا هوای سیلندر را از قبل گرم کنند.
مشکلات رایج موتورهای دیزلی
همواره مجله خبری دیزل کمیته مصرف سوخت برای کاربران و خریداران دستگاههای صنعتی نظیر دیزل ژنراتورها، تراکتورها ،ماشین ها ، کامیون ها و ….. پس حتما در هنگام استفاده از وسایل و ماشین آلاتی که هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی آن ها موجود است، به حجم کار و سرعت مورد نیاز باید توجه داشته باشید. مثلا برای تصیمیم در مورد اینکه آیا پمپ آب بنزینی بخرید یا دیزلی، اگر حجم کار بالاست و برای کاری مداوم ، طولانی و سنگین قرار از آن استفاده شود، طبیعتا موتور دیزل گزینه صحیح است. ضریب تراکم کم و وجود شمع الکتریکی، باعث شده است تا موتورهای بنزینی راحت تر استارت بخورند و روشن شوند. در مقابل، تراکم بسیار بالا در موتورهای دیزل، روشن شدن موتور را بسیار سخت تر می کند.
- بعضي از فيلترها آبگير دارند .آب و رسوبات سنگين در اين محفظه جمع مي شوند تا بتوان آنها را تخليه كرد.
- اکثر موتور خودرو ها از دریچه تزریق ( انژکتور) یا یک کاربراتور استفاده میکنند که نسبت به تزریق مستقیم ارجحیت دارد.
- دمای هوا، در صورتی که به شدت متراکم و فشرده شود این قابلیت را خواهد داشت که به اندازه کافی افزایش یابد.