به طور مثال رینگها شکستهاند، یاتاقانهای مجله خبری دیزل کمیته دچار لقی شدهاند، گژن پین دچار ساییدگی شده، کف پیستون دود گرفته است، موتور بسیار گرم شده، روغن عملکرد صحیحی از خود نشان نمیدهد و یا سوپاپها سفت شدهاند. در مقاله تفاوت موتور دیزلی با بنزینی به مقایسه این دو نوع موتور خودرو با یکدیگر پرداختیم. انژکتورها سیستمهایی هستند که تزریق کردن سوخت به سیلندر را هماهنگ میکنند. لولههای انژکتور که سوخت را حمل میکنند باید طول یکسانی داشته باشند، زیرا یکسان نبودن طول آنها باعث ایجاد ناهماهنگی در تزریق سوخت میشود به همین دلیل است لولههایی که به انژکتورهای نزدیک به پمپ متصل هستند، بیشتر اوقات روی خود پیچیده میشوند. 1- تولید گشتاور بالاتر؛ به دلیل نسبت تراکم بالاتر، موتور دیزل می تواند گشتاور بیشتری تولید کند.
- این باعث میشود تا قبل از اینکه سوخت به نازلهای انژکتور برسد کاملاً تمیز شود.
- تمامی دوره ها با اعطای مدرک معتبر و تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای برگزار می شود.
- در سال های 1930، موتورهای دیزل به تدریج در تعدادی از اتوموبیل ها نیز مورد استفاده قرار گرفتند.
- شاید کمی گیج کننده باشد اما بهتر است در ذهن خود تحلیل کرده و سیستم را باز سازی کنید ( شاید تکنولوژی جدیدی خلق شد ) .
- همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل میشود.
در غیر این صورت جداره داخلی بارل و سطح خارجی پلانجر به سرعت خش برداشته و از قدرت تراکم پمپ میکاهد. عضو دیگری که در مدار فشار قوی به کار رفته و دارای دقت بالایی میباشد، انژکتور و سوزن آن است. بیشتر از یک قرن است که موتورهای دیزل اختراعشدهاند و به جز کشور ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان، به طور عمده از آنها در خودروهای سنگین استفاده میشود. میتوان گفت استقبال از آنها بسیار خوب بوده است، اما موتورهای دیزلی نیز زمانی دچار ایراد میشوند. اینجاست که باید هرچه سریعتر عیب یابی موتور دیزل را آغاز کرد، زیرا در صورتی که نتوانید مشکل آن را حل کنید ممکن است خسارتهای جبرانناپذیری برای شما به وجود آورد. جهت سوزاندن یک نوع ماده سوختی به دو پارامتر حرارت و اکسیژن نیاز می باشد.
ویژگی های موتور دیزلی
در واقع این موتورها انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. ۲٫موتور دیزل سوخت را مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق میکند و هیچگونه هوا اضافی جدا از فیلتر هوا و لوله های ورودی نمیگیرد . پمپ انژکتور کارش این است تا سوخت را به قطرات کوچکتر تبدیل کند و به محفظه احتراق ارسال کند ، گرمای بالای هوای فشرده شده باعث میشود تا بخار سوخت در سرتاسر محفظه احتراق ایجاد شود. موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است یعنی هنگام کار نسبت به موتور بنزینی و گازی گرمای موتور را بهتر دفع میکند. موتور دیزل سوخت را از طریق انژکتور به داخل موتور می کشد در حالی که موتور بنزینی از طریق کاربراتور این عمل را انجام می دهد که موتور دیزل تنها هوا را متراکم می سازد در حالی که موتور بنزینی ترکیب هوا و سوخت را تراکم می سازد. موتور های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند.
مزایای استفاده از یک موتور دیزل
با تولید و خدمات دیزل، جستوجو برای ژنراتور یا موتور دیزل مؤثر و مقرون به صرفه پایان مییابد. موتور دیزلی به کار فشرده سازی و احتراق برای اشتعال تلاش می کند. در موتور دیزل، هوا به داخل موتور کشیده شده و در معرض فشرده سازی بالایی قرار می دهد. در موتور دیزلی دمای حاصل، بسیار بالاتر از درجه حرارت به دست آمده در یک موتور بنزینی است. در این مرحله درحالیکه هوای داخل سیلندر متراکم است، مقداری سوخت دیزل پاشیده میشود که منجر به انفجار میشود.
مزایا و معایب موتورهای دیزلی چیست ؟
با کاهش سطح پیستون یک محدوده خلأ جزئی در محدوده سیلندر تولید می گردد و هوای خالص به وسیله ی مجرای سوپاپ هوا موتور دیزل داخل سیلندر می شود. در پایان این بازه سوپاپ هوای موتور دیزل بسته می شود و هوای خالص در داخل سیلندرموتور دیزلمحبوس می شود. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود. موتورهای دیزلی برای شروع به ترکیب سوخت و هوا و مقدار زیادی گرما نیاز دارند. این قطعات گاز دیزل را به محفظه احتراق آزاد کرده و در آنجا با هوا مخلوط می شود و احتراق حاصل از سوخت و هوا خودرو را روشن می کند. موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود.