چرا که در صورت خیس شدن سر سیلندرها عمل احتراق با توجه به فراهم نشدن سوخت و هوای مناسب برای راه اندازی به درستی انجام نخواهد شد. همچنین این قطعه با توجه به سیستم خنک کاری از یک طرف و همچنین گرمای ناشی از احتراق از طرف دیگر مستعد تاب برداشتن می باشد. ترموستات که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد، تا دمای مشخصی (معمولا در بازه 80 تا 90 درجه سانتیگراد) بسته است و سیال تنها در داخل کانالهای موتور و سرسیلندر به چرخش در میآید. از دمایی مشخص، ترموستات شروع به باز شدن کرده و در یک آستانه، کاملاً باز میگردد.
این افزودنیها کیفیت مورد مجله خبری دیزل کمیته را در روغن موتور ایجاد یا تقویت میکنند. گاهی اوقات سازندهها فیلترهای خاصی را در مدار طراحی میکنند که به صورت کنترل شده مقادیری از افزودنیها را در مایع خنک کننده آزاد میکنند. اگر موتوری با این نوع فیلترها ساخته شده باشد بسیار مهم است که دیگر افزودنی بیشتری به مایع خنک کننده اضافه نشود، همچنین اگر ترکیب شیمیایی به وسیله اضافه کردن افزودنی به مایع خنک کننده کنترل شود، دیگر نباید از این نوع فیلترهای مخصوص در مدار استفاده کرد. معمولا مایع خنک کننده ترکیبی از ضدیخ با پایه اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول با آب است. دمای انجماد این ترکیب بستگی به میزان گلیکول به کار رفته در آن دارد. نکته مهم این است که در ایجاد ترکیب آب و ضدیخ بهترین نسبت رعایت شود یعنی بیشتر از 60% اتیلن گلیکول یا 50% پروپیلن گلیکول با آب ترکیب نشود.
چرخه موتورهای دیزل چهارزمانه[ویرایش]
زمانی که روتور میچرخد، الکتریسیته تولید شده و آهنرباهایی که در اطراف آن قرار دارند، برای ایجاد میدان مغناطیسی، به صورت استراتژیک مرتب میشوند که در واقع در استاتور روی سیم کشی مسی حرکت میکند. سیستم سوخت رسانی سیستم سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لولههای سوخت است. همچنین در این سیستم امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل میشود. در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. در واقع موتورهای توربو شارژر، هوای احتراق را فشرده کرده تا موتور دارای عملکردی قوی تری باشد.
سیستم الکتریکی در موتورهای دیزلی
با وجود این بیعلاقگی آمریکاییها به موتورهای دیزل، این موتورها پیش از این در رقابتهای اتوموبیلرانی مشهور Indianapolis 500 در آمریکا شرکت کردهاند. وقتی پیستون به بالاترین مرحله رسید و هوا بیشترین دما را داشت، سوخت دیزل با فشار بسیار زیاد و به صورت پودر به درون محفظه پاشیده میشود. اما در موتورهای دیزل وضعیت متفاوت است چرا که در این موتورها به آتش کشیدن سوخت بر عهده دمای بالای هوای فشرده شده است. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع خاصی از موتورهای درونسوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند. در صورت برگشت برق شبکه، تابلوی کنترل اتوماتیک بار را به شبکه انتقال داده و دیزل ژنراتور را به طور خودکار متوقف میکند.
یک نمونه از سیستم خنک کاری موتور
مکانیزم موتورهای دیزل یا به طور کلی مکانیزم خودروهایی که در آنها از سیستم دیزل استفاده شده باشد، کمیمتفاوت است. شایعات و نکات شگفت انگیز و جالبی در پیرامون آن وجود دارد که احتمالا شما هم شنیده اید. هوای درون سیلندر به اندازه ای داغ میشود که سوخت بلافاصله و بدون جرقه منفجر میگردد.
- کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال 1892 نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند ، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می نامند.
- در این مقاله به پاسخ سوال موتور دیزل چیست پرداختیم و با انواع موتور دیزل و نحوه کارکرد آنها و همچنین با کاربردهای آن در صنعتهای مختلف آشنا شدیم.
- موتورهای کوچک در خودروها، کامیون های سبک، ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی (ژنراتورهای برق) و… استفاده می شوند که معمولا تزریق مستقیم، چهار یا شش سیلندر و… هستند.
- دلیل نامگذاری موتور دیزل 4 زمانه این است که هر 4 عملی که در بالا توضیح دادیم را در مراحل جداگانه انجام میدهد.