موتور دیزل چیست؟ دیزل ژنراتور کاشانی | dieselcommittee

مجله خبری دیزل کمیتههای اول از این موتور در کارهای ایستا استفاده می‌شد، اموری که نیاز به قدرت بالا داشت؛ اما امروزه موتور دیزل کاربری بالایی دارد و در همه‌جا دیده می‌شود. انجام کارهای سنگین با قدرت بیشتر و تعداد نفر کمتر یکی از رویاهای آدمی بود. اگر روزگاری برای ساخت اهرام مصر صد هزار نفر نیرو نیاز بود، امروز کارها سریع‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود. البته این نکته، تنها با موتور دیزلی به‌دست نیامده است بلکه مجموعه‌ای از اختراعات بشری سبب شده است، انسان امروز آسان‌تر و راحت‌تر از همیشه زندگی کند. سامانه خنک‌کننده موتورها سامانه خنک‌کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می‌باشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می‌شود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنک‌کننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنک‌کننده است.

  • موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند.
  • متداول ترین نوع موتور دیزلی، موتورهای با اندازه کوچک هستند که دارای قدرت خروجی کمتر از 188 کیلووات می باشند.
  • در نتیجه تنوع چه در توان و چه در برند و قیمت را می توان یکی دیگر از مزایای خوب موتور تک دیزل به شمار آورد.

استارت جهت چرخاندن فلایویل می باشد که منبع تغذیه آن باتری می باشد. پینیون نیز با دندانه های فلایویل درگیر شده و میل لنگ را می چرخاند. همین چرخش میل لنگ منجر به حرکت پیستون ها در سیلندرها می شوند.

http://boostercctv.ir

از آنجایی که کل روند احتراق توسط تزریق سوخت کنترل می‌شود، تزریق باید در موقعیت مناسب پیستون (مثلاً زاویه میل‌لنگ) شروع شود. در ابتدا، سوخت در یک فرآیند حجم ثابت سوخته می‌شود؛ در حالی که پیستون در بالای نقطه مرگ قرار دارد. همان‌طوری که پیستون از این موقعیت دور می‌شود، تزریق سوخت ادامه پیدا می‌کند و فرآیند احتراق به یک فرآیند تقریباً فشار ثابت تبدیل می‌شود. اگر به دنیای خودروها علاقه‌مند هستید، احتمالاً آشنایی با جزییات موتور خودرو هم برایتان جالب و آموزنده است. موتورها انواع متفاوتی دارند؛ اما موتورهای دیزلی که معمولاً در ماشین‌آلات بزرگ و سنگین استفاده می‌شوند، بسیار جلب توجه می‌کنند.

پیشرانه گازوئیلی با توان ۵ اسب بخار

ماشین آلات مورد استفاده کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری، ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای موتور دیزلی هستند. ساخت‌وساز، یک بخش دیگر است که به‌شدت بر توان سوخت دیزل متکی است. همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند. از این رو هوایی که داخل سیلندر موتور دیزلی در جریان است متراکم می‌شود. پس از مرحله تنفس و تراکم، انفجار و تخلیه رخ می‌دهد تا فرایند کار تمام شود.

ساعات کاری

موتور دیزلی به علت سوخت مورد استفاده در آن که گازوئیل می‌باشد معمولاً صدای بیشتری به نسبت موتورهای بنزینی تولید می‌کند. هم موتورهای دیزلی و هم موتورهای بنزینی هوا را در یک محفظه فشرده می‌کنند که این فشار باعث انفجار می‌شود، اما نحوه وقوع انفجار در این دو موتورها متفاوت است. اولین فرق موتور دیزل با بنزینی این است که موتورهای بنزینی هم سوخت و هم هوا را به داخل محفظه احتراق خود می‌برند، اما موتورهای دیزل فقط هوا را وارد محفظه احتراق خود می‌کنند. موتور دیزلی انرژی خود را از طریق احتراق سوختی که داخل هوای متراکم و داغ سیلندر تزریق یا اسپری می‌شود، به دست می‌آورد.

چرخه موتورهای دیزل چهارزمانه[ویرایش]