سیستم خنک کننده با استفاده از مایع خنک کننده که میتواند آب و یا هر چیز دیگری باشد، گرما را جذب کرده و در نهایت با استفاده از مبدل حرارتی گرما را به هوا و یا مایع خنک کننده ثانویه منتقل نماید. تفاوت عمده این دو موتور در نحوه ایجاد احتراق است که در موتور دیزل بدون جرقه و توسط متراکم کردن هوا انجام میشود. موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی قدرت بیشتری دارد، سوخت کمتری مصرف و آلودگی کمتری تولید میکند.
با این تفاوت که به جای سوخت، هوای داخل سیلندر توسط پیستون متراکم و داغ میشود و به جای جرقه توسط شمع، بعد از پاشیدن مقادیری سوخت مانند گازوئیل، انفجار رخ میدهد. در صورتی که در موتورهای بنزینی از کاربراتور استفاده شود، در آن هوا و سوخت قبل از ورود هوا به سیلندر مخلوط می شوند. در سیستم های انژکتوری نیز تزریق سوخت درست قبل از مکش و خارج از سیلندر انجام می شود. در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود. تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد.
دو نمونه از اویل پمپ های متداول سیستم روغنکاری موتور
معمولا سازندههای موتورهای دیزل راهنماییهای دقیقی در مورد افزودنیهای لازم ارائه میدهند که از اجزاء سیستم خنک کاری در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت و به روانکاری قطعات سیستم کمک میکند. نکته بسیار مهم این است که به هیچ عنوان نباید از مقادیر گفته شده تجاوز کرد وگرنه ذرات جامد شکل خواهند گرفت که میتوانند باعث آسیب دیدگی واشرهای آببندی و دیگر قطعات داخلی شود. از طرف دیگر اگر مقادیر این افزودنیها کمتر از حد پیشنهاد شده باشد، میتواند منجر به آسیبدیدگی مجراهای مایع خنک کننده در سیلندرها شود.
برای درک بهتر مجله خبری دیزل کمیته کار ژنراتورها و انواع ژنراتورها و تجهیزات تکمیلی موجود ، ما واژه نامه ای از قطعات ، سیستم ها و اجزای ژنراتور را گردآوری کرده ایم. ۳٫سوخت های سنگین مانند دیزل (گازوئیل) دارای رتبه ساتان بالاتر و اکتان پایین تر هستند در نتیجه باعث افزایش تمایل برای احتراق خود به خودی و به طور کامل در سیلندر هستند . به همین سبب در هنگام تزریق دیزل به محفظه عمل سوختن به طور کامل انجام میشود. این فشرده سازی بالا باعث میشود که درجه حرارت هوا افزایش یابد سپس سوخت مستقیم به هوای فشرده شده در محفظه احتراق وارد میشود. بزرگترین موتور دیزل در سال ۲۰۰۶ عرضه شده است که یک دیزل دریایی به نام Wärtsilä-Sulzer RTA96-C است که توان خروجی ۸۴٫۴۲ مگا وات برق معادل ۱۱۳٫۲۱۰ اسب بخار را با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه تولید میکند. دمای بالای هوا در سیلندر که فشرده سازی مکانیکی نام دارد باعث شده تا موتور های دیزلی تنها با روش فشرده سازی کار کنند.
ضمانت اصالت قطعات
خوب شاید پذیرشش دشوار باشد اما واقعیت آن است که در حال حاضر بعضی از انواع سوخت دیزل نه از دل زمین و از فرآوری نفت خام، که از روی زمین میآیند! این سوختها که دیزل پاک نامیده میشوند از تصفیه و فرآوری منابع تجدید پذیر حاصل میشوند و به همین دلیل بسیار بیش از دیزل حاصل از نفت خام دوستدار محیط زیست هستند. در صنعت کشتیرانی هم موتورهای کشتیهای تجاری عمدتاً از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی استفاده میشود. میدان مغناطیسی میتواند ولتاژی تولید نماید که در نهایت استاتور آن را جذب و به رگولاتور میفرستد تا برق مورد نیاز توزیع شده و ولتاژ دریافتی کنترل میشود. پس در این مطلب مختصر و مفید با دشت نور همراه باشید تا اطلاعات مؤثری در رابطه با ساختار ژنراتور واجزای دیزل ژنراتور مطالعه نمایید. اینکه شما با اجزای این دستگاهها آشنایی داشته باشید و اطلاعاتی در رابطه با آنها کسب کنید، میتواند به شما کمک کند تا نحوه نگهداری بهتری از دستگاه خود داشته باشید.
- گاهی محفظه ها تا حد سرخ شدن گرم می شود که برای خنک کردن آن ها از آب ، روغن ، یا ترکیبی از هر دو استفاده می شود.
- در این پیشرانه ها عمل احتراق صورت نمیگیرد بلکه در اثر تراکم بسیار بالا مخلوط سوخت و هوا بدون جرقه زدن متراکم می شوند.
- ترموستات که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد، تا دمای مشخصی (معمولا در بازه 80 تا 90 درجه سانتیگراد) بسته است و سیال تنها در داخل کانالهای موتور و سرسیلندر به چرخش در میآید.
- انرژی حاصل از فشار گاز پس از احتراق را می توان به صورت مفید استفاده کرد.