در آغاز مجله خبری دیزل کمیته، وقتی پیستون از TDC به BDC حرکت می کند، پیستون در داخل سیلندر خلاء ایجاد می کند؛ از این رو به دلیل اختلاف فشار بین ورودی موتور و سیلندر، هوا وارد سیلندر می شود. موتور دیزل چهار زمانه به عنوان موتور احتراق فشرده نیز شناخته می شود؛ زیرا در این نوع موتورها احتراق به دلیل فشرده شدن هوا بیشتر از دمای خود اشتعال سوخت رخ می دهد. در تولید برق همچنان موتور های دیزل ژنراتور در ردیف اول قرار دارند. در صنعت کشاورزی و آبیاری هم تراکتور ها و پمپ ها از دیزل استفاده میکنند. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد.
- موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد.
- در برخی از موتورها دریچه پروانه شکلی وجود دارد که میتواند گیر کرده باشد و از ورود هوا به داخل موتور دیزل جلوگیری کند.
- در همین حین سوپاپ بعدی که سوپاپ تخلیه است گاز سوخته شده را خارج میکند و پیستون دوباره به حالت قبلی برمیگردد.
- موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد .
- تا قبل از پایان دهه 1930 موتورهای دیزل پیشرفت چشمگیری داشتند.
- در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تا حد معینی متراکم میسازد.
این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی محسوب می شوند زیرا اشتعال در داخل موتور انجام می شود. اساس این نوع موتور از نظر ساختمان و طراحی مشابه موتورهای بنزینی می باشد که آن هم نوعی موتور احتراق داخلی بوده ولی اختلاف آنها در طریقه ورود سوخت به سیلندرهای موتور و شیوه وقوع احتراق می باشد. موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقهبندی هستند. مثلاً میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی میکردند و … این قسمت وظیفه دارد تا سوخت دیزل را با بالا بردن فشار سوخت به انژکتورها برساند تا بتواند وارد محفظه احتراق شوند.
چرا موتورهای دیزل از موتور بنزین بهتر است؟
در واقع بدون گرمکن، موتور دیزل قادر به روشن شدن نخواهد بود، زیرا برای اینکه انژکتورهای دیزل فعال شوند احتیاج به هوای فشرده و گرم دارند. در نتیجه اگر گرمکن خراب باشد موتور دیزل شما به سختی روشن میشود و یا اصلا روشن نمیشود. حتی گاهی باعث به وجود آمدن دود سفید که ناشی از سرد بودن موتور است میشود. اگر این مشکل در موتور دیزل به وجود آمده، میتواند به دلایل مختلفی باشد.
موتور دیزل چیست | انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل
در صورت گرفتگي فيلترها ، عقربه اين نشانگر از وضعيت «عادي»KPa200، جابه جا مي شود و وضعيت «غير عادي» يا گسترهKPa1600را نشان مي دهد . اگر موتور ديزل چنين نشانگر يا درجه داشته باشد، علت كاهش قدرت موتور را به متصدي نشان مي دهد . بر آورد نشان مي دهد كه حتي وجود پنج گرم ذرات ساينده ريزي حتي پنج ميكرون ، مي تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند. در مدار فشار ضعیف سوپاپ سرریز به کار رفته که دارای یک پیستون و فنر است. وظیفه این سوپاپ ثابت نگه داشتن فشار در مدار اولیه و بخارات مدار و هواگیری احتمالی در آن بر طرف مینماید. فروشگاه تهران یکتا توانسته با تولید قطعات موردنیاز برای انواع خودروهای سبک و سنگین نیازهای مشتریان خود را برآورده کند.
عیب یابی موتور دیزل چیست؟
در این مدت ها رابرت بوش سازنده ی انبوه پمپ های سوخت پاش خود را آغاز نمود. گسترش پمپ های سوخت پاش که همان پمپ های انرژکتور با پیشرفت موتورهای دیزلی کوچکی که جهت استفاده نمودن در خودروها ایده آل بودند متعادل شد. در این مقاله با مطالبی در مورد نحوه عملکرد موتورهای دیزلی چهار زمانه، نقاط ضعف و قوت و کاربردهای آن آشنا شدید. در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند.