بالا آمدن پیستون و فشرده کردن هوا که گرمای بسیار زیادی را ایجاد میکند. در سال ۱۸۹۳ اولین موتور دیزل توسط رودولف دیزل ساخته شد و در سال ۱۸۹۵ در آمریکا ثبت اختراع شد. البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود . همچنین آلایندگی تولید شده بنزین نسبت به سوخت گازوئیل به شدت بیشتر بوده و از این جهت سوخت بنزینی را کثیف تر از گازوئیلی می شناسند .
- در طول حرکت پیستون از BDC به TDC ، گازهای خروجی سوخته از سوپاپ اگزوز سیلندر، از طریق لوله اگزوز موتور خارج می شود.
- به دنبال آن ورود سوخت قطع شده و عمل انبساط بدون انتقال حرارت صورت می گیرد.
- زمانی که پیستون به یکسوم بالایی سیلندر میرسد، جلوی منفذ یا سوپاپ هوا را میبندد بهاینترتیب هوای داخل سیلندر متراکم میشود.
- یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزریق سوخت است .
مجله خبری دیزل کمیته موتور دیزلی که برای بسیاری از تجهیزات ساختمانی و صنعتی بسته میشود، مجهز به هندل هستند که با کشیدن نخ هندل باعث به گردش در آمدن میللنگ و در نتیجه حرکت پیستون داخل سیلندر میشود. اما در خودروها و ماشینهای سنگین برای روشنکردن این موتورها از استارت استفاده میشود. موتور تک بنزینی 16 اسب هواسدان با توجه نوع کیفیت قطعات استفاده شده یکی از با دوام ترین موتور تک های بنزینی میباشد. این موتور با استفاده از اجناس مرغوبی چون کاربراتور و سیستم برق رسانی منحصر به فرد خود بسیار راحت روشن میشود و مصرف سوخت پایینی نسبت به موتورهای هم کلاس خود دارد. سیستم خنک کننده موتور هوا و روغن می باشد و سیلندر این موتور طوری طراحی شده که در تولید حداکثر قدرت موتور دمای آن کنترل شده و نوع رینگ و پیستون از نوع DY میباشد که دوام و طول عمر بسیار بالای برای این موتور به ارمغان می آورد.
موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟
بعد از اینکه انفجار صورت گرفت، موج ناشی از انفجار، پیستون را به پایین پرتاب میکند، بدین ترتیب با پرتاب شدن پیستون به سمت پایین، میللنگ که به انتهای آن متصل است، میچرخد و این فرایند ادامه پیدا میکند. در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد. نکته مهم درباره استفاده از موتورهای دیزلی این است که حتماً باید از روغن استاندارد برای آن استفاده کرد.
زمینه های استفاده برای موتور دیزلی
برای اینکه بدانید چرا موتور دیزل شمع ندارد، باید مراحلی که این موتور طی کرده تا حرکت در آن صورت بگیرد را بدانید. انژکتور در موتور های دیزل از اجزای بسیار پیچیده ای تشکیل شده است و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است . انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند . گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها می شود ، نیز یک چالش است . بنابراین بعضی موتور های دیزلی سوپاپ مکش مخصوصی قبل از محفظه احتراق به کار می گیرند یا از وسایل دیگری برای گردابی (چرخشی) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده می کنند و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند .
موتور دیزل به صورت نامنظم کار میکند
موتور دیزل گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم میشوند ودور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب میگردند. دیزلهای با سرعت بالا برای برقرسانی تراکتورها، کامیونها، قایقهای بادبانی، اتوبوسها، خودروها، کمپرسورها، پمپها و ژنراتورها استفاده میشود. بزرگترین موتورهای دیزل برای برقرسانی کشتیهای باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده میشود. این موتورهای غول آسا، دارای توان خروجی kW ، دور حدود 60 تا 100 rpm ، و ارتفاع تا 15 متر هستند.