در واقع میتوان گفت عمر مفید یک فیلتر موتور دیزل بستگی به کیفیت سوختی دارد که از طریق آن عبور میکند. اما اگر فیلتر سوخت دیزل قبل از زمان معمولی مسدود شود نشاندهنده این است که میزان آلایندهها در سوخت بسیار بالاتر از حد طبیعی بوده است. ابتدا کلید را در جرقه میچرخانید و سپس منتظر میمانید تا موتور بتواند گرمای موردنیاز را در سیلندرها ایجاد کند. چرخاندن کلید باعث آغاز شدن فرایندی میشود که در آن سوخت به سیلندرها وارد میشود و در نتیجه سیلندرها گرم میشوند. سوخت موتور دیزل نسبت به بنزین فراریت کمتری دارد و گرم شدن محفظه احتراق آسانتر است؛ بنابراین سازندگان، شمعهای کوچکی را نصب میکنند که این شمعها با باتری کار میکنند تا هوای سیلندر را از قبل گرم کنند.
- به طوری که برادههای حاصل از این عمل وارد مسیر سوخت میشوند و انژکتورها را خراب میکنند؛ بنابراین لازم است قبل از اینکه پمپ سوخت و انژکتور را جایگزین کنید حتماً مسیر سوخت را بررسی و تمیز کنید.
- در مقاله تفاوت موتور دیزلی با بنزینی به مقایسه این دو نوع موتور خودرو با یکدیگر پرداختیم.
- در این موتورها ها 4 عامل اصلی مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه یا دود انجام میشود.
در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بستهاند و پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق میگردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا میکند. علت دود سیاه در موتور دیزل میتواند به دلیل سوخت زیاد فیلتر هوای کثیف، لقی سوپاپها، گرفتگی انژکتورها و یا فرسودهشدن آنها، کثیف بودن محفظه احتراق یا شمعها باشد. برای عیب یابی موتورهای دیزل بهتر است پمپها را تنظیم کرده، سوپاپها را در حالت گرم تنظیم کنید، انژکتورها را سرویس کرده و محفظه احتراق را کربن گیری کنید. در پایان تایم اول اندازه ای گازوئیل به حالت پودر شده به داخل هوای منقبض شده و داغ موجود در محفظه احتراق تزریق می گردد و قطرات سوخت آتش می گیرد. فشار بالای گازهای آتش گرفته شده پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد.
آشنایی با موتور دیزل و اجزای آن
ممجله خبری دیزل کمیته موثر بر قیمت دیزل ژنراتور فاکتورهای اصلی و تعیین کننده در کیفیت کوپله… 3- هزینه نگه داری این موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی بیشتر است. در این مقاله با نحوه عملکرد موتور دیزل چهار زمانه آشنا خواهیم شد و اطلاعاتی در این مورد بدست خواهیم آورد.
انژکتورها
موتورهای دیزل، به انواع گستردهای از موتورها گفته میشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی میتوانند ماده سوختنی را شعلهور سازند. در این موتورها برای شعلهور ساختن سوخت از حرارتهای بالا استفاده میشود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا میبرند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط میکنند. موتورهای دیزلی قدرت بسیار زیادی دارند ولی بنزینی ها سرعت بیشتری دارند. در مدار فشار ضعیف بین باک و فیلتر قرار دارد و وظیفه آن کشیدن سوخت از باک و رساندن به مجرای مشترک پمپ انژکتور است. پمپ اولیه به دو صورت پیستون دار و دیافراگمی که نوع پیستون دار متداول پر مصرف تر است.
موتورهای دیزلی شمع ندارند و گرمای هوای فشرده، سوخت را خود به خود مشتعل می کند. یکی از موتورهای درون سوزی که از سالیان تقریباً دوری همچنان در کورس رقابت با موتورهای جدید قرار دارد، موتور دیزلی است. شاید خیلی از شما بپرسید موتور دیزلی چیست؟ در واقع این مطلب برای همین به نگارش درآمده تا پاسخی درخور این پرسش بدهد.