در نتیجه بهتر است برای مصارف نیمه سنگین تا سنگین از آن ها استفاده کرد. در همین راستا کاربردها و قابلیت های استفاده بسیار وسیعی دارند. در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . موتور دیزل دو زمانه به دلیل طراحی متفاوت مراحل فوق را به جای 4 مرحله، در 2 مرحله طی میکند. به این صورت که مکش و تراکم در یک سیکل و قدرت و تخلیه در سیکل دوم انجام میشود.
برای این که بتوانیم صدای موتور را کاهش دهیم، از صدا خفه کن استفاده می شود. در واقع با توجه به این که گازهای خروجی فشار بیشتری نسبت به جو دارند، اگر این گازها به صورت مستقیم خارج شود، صدای بلند و ناخوشایندی مانند صدای شلیک گلوله از تفنگ به گوش خواهد رسید. صدا خفه کن ها در این موتورها برای خنک کردن گازهای خروجی استفاده می شوند. در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از اجزای موتور دیزل می پردازیم.
هزینه نگه داری موتور های دیزلی بیشتر است و یا بنزینی ؟
تفاوت این موتور ها در نوع کارشان است و با این که موتور های بنزینی و موتور های دیزلی ، هر دو درونسوز هستند ولی قدری با یکدیگر متفاوت تر کار می کنند. سوخت و هوا در موتور بنزینی ، به درون یک سیلندر های کوچک فلزی تزریق میشوند. و انفجار از یک پیستون که این مخلوط را فشرده و آماده می کند، استارت می خورد و سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد می شود، باعث آتش گرفتن سوخت می شود. از آنجایی که انواع مختلف سوختها به فشار کاری متفاوتی نیاز دارند این امر بر نحوه طراحی کردن موتورهای دیزلی و بنزینی تاثیر میگذارد. به طور کلی خودروهای بنزینی مجهز به بدنه دریچه گاز هستند، اما موتورهای دیزلی به آن مجهز نیستند. هنگامی که پدال گاز فشرده میشود، بدنه دریچه گاز که بین فیلتر ورودی هوا و منیفولد قرار دارد باز میشود که باز شدن آن باعث میشود هوای بیشتری وارد موتور شود در نتیجه برای افزایش سرعت و قدرت باید سوخت بیشتری تزریق شود.
- البته مواردی که ذکر کردیم در نمونههای جدید موتورهای دیزلی تا حد قابل توجهی کمتر دیده میشوند.
- به طور کلی این قطعات از ورق های فلزی نازک هستند، اما در برخی از خودروها با مواد فلزی ضخیم ساخته می شوند.
- اختراع موتور دیزل در سال 1893 میلادی و پس از چند سال از اختراع موتورهای بنزینی توسط دکتر رادولف دیزل آلمانی انجام شد که به احترام ایشان اینگونه موتورهای احتراق داخلی را دیزل نامگذاری کردند .
- شرکت های معتبر زیادی از جمله کاترپیلار، پنتا، کامینز، ولوو و پرکینز در تولید این نوع موتور ها فعالیت دارند و از بهترین برندهای دیزل ژنراتورمی باشند.
تا قبل از پایان دهه 1930 موتورهای دیزل پیشرفت چشمگیری داشتند. رابرت بوش در این سالها تولید پمپهای انژکتور (سوخت پاش) را آغاز کرد. توسعه پمپهای انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد. موتورهای دیزلی مدرن آرام هستند و به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر از واحد های گاز طبیعی (گاز طبیعی یا پروپان) دارند.
بررسی بسیار کوتاه دیزل ژنراتور های fpt سری NEF
بزرگترین تجهیزات مجله خبری دیزل کمیتهی خسته از لاستیک، استفاده شده در معادن، کامیون های غول پیکر عظیم با موتورهای بیش از ۲۵۰۰ اسب بخار است که توانایی حمل بیش از ۳۰۰ تن در هر بار را دارند. بزرگترین موتورهای دیزلی برای تامین نیروی دریایی و خلبان در دریاهای آزاد استفاده می شود. در برخی کشورها، که نرخ های مالیاتی سوخت دیزل بسیار ارزان تر از بنزین است، وسایل نقلیه دیزلی بسیار محبوب هستند. ژنراتور موتور دیزلی به دلیل طول عمر و هزینه های عملیاتی آن توصیه می شود. بیشتر موتورهای دیزلی عموما از چرخه چهار سکته استفاده می کنند، با موتورهای بزرگتر که در چرخه دو سویه عمل می کنند.