موتور دیزلی چیست و چگونه کار می‌کند؟ فرهان دیزل | dieselcommittee

نه فقط به این دلیل که دود و صدای زیادی تولید می‌کنند، بلکه به دلیل توان زیادی که دارند تا یک دستگاه بسیار سنگین را به جلو حرکت دهند. تفاوت عمده این دو موتور در نحوه ایجاد احتراق است که در موتور دیزل بدون جرقه و توسط متراکم کردن هوا انجام می‌شود. موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی قدرت بیش‌تری دارد، سوخت کم‌تری مصرف و آلودگی کم‌تری تولید می‌کند. مثلا سیستم موتور بنزینی با دیزل موتور متفاوت است یا موتور گازسوز با دیزل موتور فرق می‌کند.

برای نیروگاه های بزرگ صنعتی و شرکت های خیلی بزرگ که نیازمند موتور دیزل بسیار قوی است از نوع قوی تر و پر توان تر انواع موتور دیزل استفاده می شود. موتور دیزلی که برای این مصارف کلان پیشنهاد می شود از توان قدرتمندی تا حدود دو مگاواتی استفاده خواهد شد. این مدل موتور دیزلی از نوع شش سیلندری، هشت سیلندری و دوازده سیلندری است. دو نمونه از این نوع موتور دیزل می توان به موتور دیزلی کامینز و پرکینز اشاره کرد. سوخت موتور های دیزلی نسبت به موتور های بنزینی مقرون به صرفه تر می باشد.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

سامانه روغن کاری سامانه روغن کاری باعث می‌شود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک می‌شود. سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن می‌باشد. سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لوله‌های سوخت است. همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود. هوا و سوخت توسط پیستون به داخل محفظه احتراق مکیده شده و باعث روشن شدن موتور می شود.

  • برای لوکوموتیوها، کاربری های دریایی و … نیز از موتورهای دیزلی بزرگ با توان بیش از 750 کیلووات استفاده می شوند که دارای سیستم‌ های تزریق مستقیم، توربوشارژ و … هستند.
  • موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود.
  • اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد.
  • شرکت دایملر-موتور، به‌اختصار د-ام-گ شرکت خودروسازی آلمانی بود، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تاسیس شد.
  • تولید کردند و یکسال بعد از آن، چاپمن از شرکت جدا شد و پس از جنگ جهانی، پرکینز تبدیل به بزرگ‌ترین تولید کننده موتورهای دیزلی در محدوده 37 تا 52 کیلووات (50 تا 70 اسب بخار) شد.

سوخت مورد نیاز موتور در مرحله بعد به بخش پمپ تغذیه، جهت هدایت سوخت منتقل میشود. البته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود . قوی ترین هلی کوتر موجود در آمریکا که توانایی حمل 8000 تن را دارد از موتور سیکل دایره ای 24 سیلند دیزلی استفاده می کند ک به صورت تاندون عمل می کند اما اکثرا ستاره ای می گویند . که در این صورت در موتور 2 زمانه شما مکش و تراکم را در یک سیکل و قدرت و تخلیه را در سیکل دوم و یا سیکل آخر مشاهده می کنید . در ادامه اجزای تشکیل‌دهنده موتور دیزل را در دسته‌بندی‌های کلی مشاهده می‌کنید.

حضور فرهان دیزل در نمایشگاه بین المللی تبریز

برای اینکه بدانید چرا مجله خبری دیزل کمیته دیزل شمع ندارد، باید مراحلی که این موتور طی کرده تا حرکت در آن صورت بگیرد را بدانید. بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و … موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد. موتورهای دیزل مدرن مسیر طولانی را برای رسیدن به تکنولوژی امروزی خود پیموده اند. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و استفاده از توربوشارژر که در موتورهای دیزل به کار رفته است، سرعت پیشرفت این نوع موتورها را در مقابل موتورهای بنزینی به رخ کشیده است.

http://boostercctv.ir