به طور مثال رینگها شکستهاند، یاتاقانهای اصلی دچار لقی شدهاند، گژن پین دچار ساییدگی شده، کف پیستون دود گرفته است، موتور بسیار گرم شده، روغن عملکرد صحیحی از خود نشان نمیدهد و یا سوپاپها سفت شدهاند. در مقاله تفاوت موتور دیزلی با بنزینی به مقایسه این دو نوع موتور خودرو با یکدیگر پرداختیم. انژکتورها سیستمهایی هستند که تزریق کردن سوخت به سیلندر را هماهنگ میکنند. لولههای انژکتور که سوخت را حمل میکنند باید طول یکسانی داشته باشند، زیرا یکسان نبودن طول آنها باعث ایجاد ناهماهنگی در تزریق سوخت میشود به همین دلیل است لولههایی که به انژکتورهای نزدیک به پمپ متصل هستند، بیشتر اوقات روی خود پیچیده میشوند. 1- تولید گشتاور بالاتر؛ به دلیل نسبت تراکم بالاتر، موتور دیزل می تواند گشتاور بیشتری تولید کند.
- علت دود سفید در موتور دیزل میتواند به دلیل معیوب بودن انژکتورها و فشار تراکم کم موتور باشد؛ بنابراین لازم است تا انژکتورها را سرویس و تنظیم کنید و سپس محل عیب را از سوپاپها یا رینگها پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید.
- پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستمهای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
- روغن در مخزن روغن ذخیره شده و توسط یک پمپ روغن، روغن از صافی عبور کرده و یاتاقان های اصلی روغن کاری می شوند.
- سیستم اگزوز در موتورهای دیزلی جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق مورد استفاده قرار می گیرد.
- استفاده آنها از جرقه الکتریکی، تزریق سوخت، و سیستمهای مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است.
با کاهش سطح پیستون یک محدوده خلأ جزئی در محدوده سیلندر تولید می گردد و هوای خالص به وسیله ی مجرای سوپاپ هوا موتور دیزل داخل سیلندر می شود. در پایان این بازه سوپاپ هوای موتور دیزل بسته می شود و هوای خالص در داخل سیلندرموتور دیزلمحبوس می شود. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود. موتورهای دیزلی برای شروع به ترکیب سوخت و هوا و مقدار زیادی گرما نیاز دارند. این قطعات گاز دیزل را به محفظه احتراق آزاد کرده و در آنجا با هوا مخلوط می شود و احتراق حاصل از سوخت و هوا خودرو را روشن می کند. موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود.
نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی
با مجله خبری دیزل کمیته و خدمات دیزل، جستوجو برای ژنراتور یا موتور دیزل مؤثر و مقرون به صرفه پایان مییابد. موتور دیزلی به کار فشرده سازی و احتراق برای اشتعال تلاش می کند. در موتور دیزل، هوا به داخل موتور کشیده شده و در معرض فشرده سازی بالایی قرار می دهد. در موتور دیزلی دمای حاصل، بسیار بالاتر از درجه حرارت به دست آمده در یک موتور بنزینی است. در این مرحله درحالیکه هوای داخل سیلندر متراکم است، مقداری سوخت دیزل پاشیده میشود که منجر به انفجار میشود.
آدرس کارخانه
باید توجه داشت که برخی موتورهای دیزلی و بعضی برندها تنها و تنها بر پایه اضطراری کار بودن طراحی و تولید شده اند و همین مهم باعث میشود تا در خرید دیزل ژنراتور نیاز به وجود مشاور جهت خرید بیش از پیش احساس گردد. موتور دیزلنیز به مانند سایر موتور دیزل های احتراق داخلی بر اساس مختلفی قابل طبقه بندی می باشد. به عنوان نمونه میتوان موتور دیزل را بر اساس اندازه ی تعداد احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتور دیزل چهار زمانه و یا موتور دیزل دوزمانه بخش بندی نمود و یا بر اساس قدرت تولیدی که به نوع اسب بخار بیان می شود. یا بر طبق تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیمبندی میکردند و … پیشرفت اکثر موتور دیزل ها، تا پیشرفت سیستمهای پیشرفته تزریق سوخت تا سال ۱۹۳۰ به دارازا کشید.
در غیر این صورت جداره داخلی بارل و سطح خارجی پلانجر به سرعت خش برداشته و از قدرت تراکم پمپ میکاهد. عضو دیگری که در مدار فشار قوی به کار رفته و دارای دقت بالایی میباشد، انژکتور و سوزن آن است. بیشتر از یک قرن است که موتورهای دیزل اختراعشدهاند و به جز کشور ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان، به طور عمده از آنها در خودروهای سنگین استفاده میشود. میتوان گفت استقبال از آنها بسیار خوب بوده است، اما موتورهای دیزلی نیز زمانی دچار ایراد میشوند. اینجاست که باید هرچه سریعتر عیب یابی موتور دیزل را آغاز کرد، زیرا در صورتی که نتوانید مشکل آن را حل کنید ممکن است خسارتهای جبرانناپذیری برای شما به وجود آورد. جهت سوزاندن یک نوع ماده سوختی به دو پارامتر حرارت و اکسیژن نیاز می باشد.