مجله خبری دیزل کمیته دیزل، به گستره ی ویژه ای از موتورها بیان می گردد که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی توانایی این را دارند که ماده سوختنی را شعلهور و بسوزاند. در این گونه از موتورها برای شعله ور کردن سوخت از درجه حرارت های بالا استفاده می گردد. به این حالت که در ابتدا دمای اتاقک احتراق را خیلی بالا برده و سپس بعد از این که دما به مقدار لازم بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می نمایند. بعد از فشرده سازی هوا در داخل موتور دیزل چهار زمانه، انژکتور سوخت به داخل سیلندر سوخت می پاشد و بنابراین سوخت داخل موتور مشتعل می شود. اما در صنعت هوابرد و در بالگردها (هلی کوپتر) موتورهای دیزل کاربرد بسیار زیادی دارند.
- عضو دیگری که در مدار فشار قوی به کار رفته و دارای دقت بالایی میباشد، انژکتور و سوزن آن است.
- ۲٫موتور دیزل سوخت را مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق میکند و هیچگونه هوا اضافی جدا از فیلتر هوا و لوله های ورودی نمیگیرد .
- یکی از مشکلات ماشین های بخار که با استفاده از زغال سنگ کار میکردند اتلاف انرژی بسیار زیاد ( در حدود 90 درصد) بود.
- موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند.
- هزینه سوخت دیزل در مقایسه با بنزین ، منجر به علاقه قابل ملاحظه به هواپیماهای عمومی کوچک دیزلی شده است و از همین رو، چند تولید کننده به تازگی شروع به فروش موتورهای دیزل نمودهاند.
کاهش هزینه برق پشتیبان و آسان نمودن نصب ژنراتورها در این دوره در حال رواج است. علت دود سفید در موتور دیزل میتواند به دلیل معیوب بودن انژکتورها و فشار تراکم کم موتور باشد؛ بنابراین لازم است تا انژکتورها را سرویس و تنظیم کنید و سپس محل عیب را از سوپاپها یا رینگها پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید. خروج دود آبی رنگ از موتور دیزل معمولاً به علتهای مختلفی مانند روغنسوزی یا فرسودگی، موتور نیاز به یک تعمیر اساسی دارد، از طریق سوپاپها روغن نمیسوزد و… برای عیب یابی این مشکل شما میتوانید لاستیکهای آببندی سوپاپها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید به احتمال زیاد لولههای سوخت گرفتگی دارد یا سوخت در باک موجود نیست. همچنین میتواند به این دلیل باشد که در لولهها یک فشار ضعیف هوا وجود دارد و یا فیلتر سوخت بسته شده و پمپ اولیه از کار افتاده است.
احتراق موتور دیزلی
بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیده اند. ژنراتور یا مولد الکتریکی به ماشینی گفته میشود که از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. ژنراتور دیزلی نیز به ژنراتوری گفته می شود که از سوخت دیزل یا گازوییل برای تولید جریان برق استفاده میکند. دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزلی با ژنراتور برق (اغلب یک دینام ) برای تولید انرژی الکتریکی است. دیزل ژنراتورها امروزه کاربردهای فراوانی در صنعت و حتی زندگی روزمره مردم دارند.
چرا موتورهای دیزل از موتور بنزین بهتر است؟
تمام دستگاههای سنگفرش های بتنی، پاک کنندهها، غلتکها، دستگاههای حفاری، و دستگاههای استخراج، دیزلی میباشند. در حالیکه ژنراتورهای موتور دیزل مرسوم ممکن است در تعریف ما از “انرژی جایگزین” قرار نگیرد، باز هم افزونه با ارزشی برای یک سیستم پشتیبان شبکه یا انرژی در دسترس است. در این مقاله به توضیح کامل عیب یابی و رفع مشکلات موتور دیزل پرداختیم. اگر به دنبال قطعات یدکی خودروهای سواری و سنگین هستید میتوانید با مراجعه به سایت تهران یکتا هر نوع قطعه موردنیاز خودرو خود را به راحتی تأمین کنید. در موتور دیزل چهار زمانه، از گازوئیل به عنوان سوخت اصلی استفاده می گردد.
برخی از ادوات کشاوری به واسطه انجام کارهای سنگین و سخت نیازمند موتوری قدرتمند هستند. از سویی دیگر با توجه به حجم گسترده و وسیع استفاده از ماشین آلات در زمین های کشاورزی بزرگ مصرف سوخت و دسترسی به سوخت ارزان بسیار مهم است. گازوییل سوختی ارزان تر از بنزین بوده و همچنین موتور های دیزلی اصولا مصرف پایین تری در مسافت های طولانی کاری دارند. اگر دسترسی به سوخت دیزل فراهم باشد برای انجام کارهای سنگین در امور کشاورزی موتور های دیزلی معقول تر به نظر می رسد.