» مقایسه خودروهای دیزلی و بنزینی | dieselcommittee

اگر یک جستجو ساده در اینترنت بکنید متوجه خواهید شد که جایگاه‌های مجله خبری دیزل کمیته گازوئیل در حوالی تهران به‌عنوان پایتخت کشور، بسیار از مرکز شهر دور هستند و بخش اعظمی از آن‌ها هم در جاده‌ها بناشده‌اند. علت این پراکندگی جغرافیایی جایگاه‌های سوخت گازوئیل این است که تنها خودروهای سنگین که دائماً در جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند از این سوخت بهره می‌برند و برای وسایل حمل نقل عمومی مانند BRT ها هم جایگاه اختصاصی وجود دارد. پس اگر یک خودرو دیزلی داشته باشید احتمالاً صبح‌ها برای سوخت‌گیری باید تا جاده ورامین بروید و ازآنجا به سمت محل کار خود حرکت کنید! این موضوع شاید پرهزینه‌ترین دست‌انداز مسیر توسعه پیشرانه‌های دیزلی برای خودروهای سواری در ایران است. ایجاد جایگاه‌هایی در شهر که بتوانند گازوئیل را در حجم انبوه در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید پیش از توسعه این محصولات انجام بگیرد. بازار ایران از ابتدا که با مقوله خودرو رو به رو شد، بنزین را به‌عنوان سوخت مبنا می‌شناخت، حتی با گسترش پیشرانه‌های گازسوز هم این جایگاه بنزین متزلزل نشد.

  • مخالفان معتقدند که میزان بالای ترکیبات بالای نیتروژن آن و آزاد شدن دوده در نتیجه سوختن گازوئیل، منجر به باران اسیدی، مه و شرایط ناسالم می‌شود.
  • اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد.
  • همچنین به خاطر پروسه انفجار و تراکم بسیار بالا در داخل سیلندر، این موتورهای آلودگی صوتی زیادی نسبت به موتور بنزینی، ایجاد می کنند.
  • بيوديزل مي‌تواند با ديزل معمولي ترکيب شود و بدين صورت در مصرف سوخت‌هاي فسيلي صرفه‌جويي مي‌کند.

دانستن فرق ماشین دیزلی با بنزینی به شما برای انتخاب مناسب‌ترین خودرو برای خریدی موفق، کمک می‌کند. تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند. دمای هوا، در صورتی که به شدت متراکم و فشرده شود این قابلیت را خواهد داشت که به اندازه کافی افزایش یابد. هر دو موتور دیزلی و بنزینی، سوخت را با ایجاد انفجارهای کوچک یا احتراق، به انرژی تبدیل می‌کنند.

انواع مختلف خودروهای دیزلی

در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمت‌ها داشت. این مورد به این دلیل است که زنجیره‌ های هیدروژن و کربنی که این سوخت‌ها را تشکیل می‌دهند، در گازوئیل طولانی ‌تر و سنگین ‌تر هستند که ۱۷ درصد از این اتم‌ ها بیشتر از بنزین است. هر چه سيلندرهاي موتور بيشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌هاي نزديک‌تر به هم اتفاق مي‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر مي‌شود و قدرت موتور بالاتر مي‌رود و البته ساختار موتور پيچيده‌تر مي‌شود.

خرابی رگولاتور سوخت و سنسور :

هر چه سیلندرهای موتور بیشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌های نزدیک‌تر به هم اتفاق می‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر می‌شود و قدرت موتور بالاتر می‌رود و البته ساختار موتور پیچیده‌تر می‌شود. نحوه چینش و پیکربندی سیلندرها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می‌شود. فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی. امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم.

در ابتدای ورود، این موتورها به دلیل ناکارآمدی و وجود سایر متدهای حمل و نقل همانند موتور بخار با اقبال خوبی مواجه نشدند. این موتورها تنها از 10 درصد سوخت برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌کردند و باقی آن صرف تولید گرمای بیهوده می‌شد. سهم عمده ای از فعالیتهای شرکت حمل و نقل کرخه ترابر تولیدات داخلی به ویژه محصولات میانی می باشد. این شرکت با عزم و اراده ی خود در راستای پیشرفت و توسعه اقتصاد و صنعت، همکاری تنگاتنگی با دیگر زیرمجموعه های تحت پوشش گروه هلدینگ مدیران صنعت زاینده رود داشته و در عین حال نقش موثری در حمل و نقل تولیدات دیگر کارخانجات کشور ایفا می نماید.

http://boostercctv.ir