
بروزرسانی: 28 خرداد 1404
معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | dieselcommittee
در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود. تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود. با توجه به این که موتور دیزل فقط هوا را فشرده می کند، نسبت تراکم می تواند بالاتر باشد.
- با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد .
- در ادامه به توضیح قسمت های مختلف موتورهای دیزلی و اجزاء آن می پرازیم.
- موتور دیزل معمولا به عنوان موتور مکانیکی در دستگاه ژنراتور برق استفاده می شود.
- باید بگوییم که موتورهای دیزل به لطف اختراع رودلف دیزل بسیار کارآمد و مقرون به صرفه تر از بنزین است.
در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا می کند. علت دود سیاه در موتور دیزل می تواند به دلیل سوخت زیاد فیلتر هوای کثیف، لقی سوپاپ ها، گرفتگی انژکتورها و یا فرسوده شدن آن ها، کثیف بودن محفظه احتراق یا شمع ها باشد. برای عیب یابی موتورهای دیزل بهتر است پمپ ها را تنظیم کرده، سوپاپ ها را در حالت گرم تنظیم کنید، انژکتورها را سرویس کرده و محفظه احتراق را کربن گیری کنید. در پایان تایم اول اندازه ای گازوئیل به حالت پودر شده به داخل هوای منقبض شده و داغ موجود در محفظه احتراق تزریق می گردد و قطرات سوخت آتش می گیرد. فشار بالای گازهای آتش گرفته شده پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد.
به چه دلیل از موتور دیزلی در تانک ها استفاده می شود ؟
یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزریق سوخت است . اکثر موتور خودروها از دریچه تزریق ( انژکتور) یا یک کاربراتور استفاده می کنند که نسبت به تزریق مستقیم ترجیح دارد . بنابراین در یک موتور خودرو ، همه سوخت در داخل سیلندر در طی مرحله مکش بارگذاری شده و سپس متراکم می شود . اگر موتور هوا را بیش از اندازه متراکم کند ، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودی مشتعل می شود و سبب ضربه زدن می شود .
قطعات موتورهای دیزلی
به همین دلیل است که تقریبا تمام شرکت های ارتباطی و مخابراتی، به ژنراتورهای دیزلی برای تأمین برق پشتیبان اصلی مراجعه می کنند. این مراکز به علت مسؤلیتی که در قبال افراد بسیاری دارند، چاره ای به جز داشتن برق پشتیبان مطمئنی هم به خاطر تجارت و هم به خاطر مشتریان ندارند. در عرصه کشاورزی، تراکتورها، پمپ های آبیاری و ماشین آلات خرمن کوبی و سایر تجهیزات، اغلب دیزلی هستند. ساخت و ساز بخش دیگری است که وابستگی زیادی به تولیدات دیزل دارد.
دیزل در صنعت برق
اگر مجله خبری دیزل کمیته به مشاوره و اطلاعات بیشتر دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. رگولاتور جهت تنظیم ولتاژ خروجی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی جاوید اطلس مانا صنعت (جامکو صنعت) تامین و خدمت رسانی به صنایع جمهوری اسلامی ایران و توسعه زیر ساختی صنایع کشور می باشد و با جلب رضایت مشتریان خود، به این مهم دست یافته است. 2- تولید توان بالا؛ گشتاور بیشتر منجر به تولید توان بالا می شود. در طول انجام این فرآیند، دو دریچه ورودی و خروجی بسته می شوند. در طول انجام مکش در موتور، دریچه ورودی باز است و در انتهای مکش، درییچه ورودی بسته می شود.
http://boostercctv.ir