در این حالت وقتی پیستون به سمت پایین حرکت می کند حجم سیلندر زیاد می شود و وقتی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند حجم سیلندر کم می شود. موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند. قابل توجه است که موتور دیزلی با سوخت گازوئیل در مقایسه با موتورهای دیزل گازی از لحاظ هزینه های نگهداری ارزان هستند و همچنین توان بالاتری را دارا می باشند. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. موقعی که یک موتور دیزل سرد است، مرحله کمپرس ممکن است دمای هوا را به اندازه کافی برای مشتعل کردن سوخت بالا نبرد .
- مخترع موتور دیزل رودولف دیزل است که اولین موتور دیزلی را در سال 1893 میلادی ساخته و به نام او نیز ثبت شده است.
- پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است.
- این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود میآمد.
- با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند.
بعضي از سازندگان از پمپ دنده اي جابه جايي مثبت به عنوان پمپ گازوئيل استفاده مي كنند. یاتاقان زدن ماشین سنگین یکی از عیبهای مهم و پراهمیت خودروها است و درصورتیکه رانندگان به آن توجه… گرمکنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از روشن شدن و استارت زدن گرم میکنند.
اجزای اصلی موتور دیزل[ویرایش]
موتورهای دیزل مدرن پیشرفت بسیاری کرده اند و با سیستم تزریق مستقیم توربو در خودروهای امروزی، متوجه تفاوت بین موتورهای گازوئیلی و دیزل شدن سخت است. یکی از مهمترین بخشهای سیستم تزریق سوخت در موتورهای دیزل را فیلتر های سوخت تشکیل میدهند. وظیفه فیلتر سوخت این است که آلایندهها را از سیستم سوخت قبل از اینکه به انژکتورهای دیزل یا پمپ سوخت برسند حذف کند.
محدودیت ورودی هوا به دیزل
در مجله خبری دیزل کمیته 1925 موتورهای دیزل سبکتری با سرعت بالا به بازار عرضه شد. گرچه پیشرفت در این موتورها کم بود اما در سال 1930 موتورهای دیزل با سرعت بالا و دارای چند سیلندر به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم کاهشی بود اما از آن تاریخ تاکنون شاهد پیشرفت چشم گیری در طراحی و تولید این موتور ها هستیم. تا قبل از پایان دهه 1930 موتورهای دیزل پیشرفت چشمگیری داشتند.
سامانه خنککننده موتورها سامانه خنککننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن میباشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده میشود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنککننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنککننده است. پمپ خنککننده برای به حرکت درآوردن مایع خنککننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده میشود. موجود است.همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشوند.