علاوه بر این، موتورهای دیزلی به مهار کردن ترکیب سوخت وارده برای کنترل قدرت وابسته نیستند. در موتور دیزلی فشردهسازی گازوئیل با شدت بیشتر انجام میشود در حالیکه در موتور بنزینی برای احتراق سوخت به اندازه گازوئیل فشرده نمیشود. فشردهسازی در موتور دیزلی 15 تا 25 برابر بالاتر از موتور بنزینی است. سیستم احتراق در موتور بنزینی استفاده از جرقه شمع است برای همین نیاز نیست سوخت در موتور بنزینی فشردگی زیادی داشته باشد. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند.
- در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش مییابد.
- همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل میشود.
- شاید خیلی از شما بپرسید موتور دیزلی چیست؟ در واقع این مطلب برای همین به نگارش درآمده تا پاسخی درخور این پرسش بدهد.
- موتورهای خودرویی دیزل جدیدتر دارای نرخ توان وزن مشابه طرحهای قدیمی شمع موتوری هستند و بهرهوری سوختی بسیار برتری نسبت به آن دارند.
- سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است .
گاه مجله خبری دیزل کمیتهار بر اساس توان خروجی نیز خرید موتور دیزل انجام میدهد که لزوماً نمیتوان به عنوان انواع دیزل موتور دستهبندی کرد ولی به شکلی این دستهبندی نیز عنوان میشود. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بستهاست و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس میگردد. یک واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر موتورهای دیزلی قرار دارد. این قطعه یا جزء در موتورهای دیزلی، از نشت مایعات به سرسیلندر جلوگیری می کند.
استفاده در صنعت خودرو
در واقع میتوان گفت موتورهای دیزلی بیشتر برای کارهای سنگین، آهسته و قدرتی مناسب هستند؛ بنابراین از موتورهای دیزلی در کامیونها، اتوبوسها، بلدوزرها، تراکتورها و به طور کلی ماشینهای سنگین استفاده میشود. در واقع موتور تک دیزلی به تنهایی کاربرد تخصصی ندارد، اما با ترکیب و سوار شدن بر روی تجهیزاتی نظیر پمپ ها، ژنراتورها و انواع وسایلی که نیاز به انرژی مکانیکی برای فعالیت دارند، امکان استفاده از آن ها را فراهم می کند. با این توضیح موتور تک دیزلی از تجهیزات کاربردی با دامنه استفاده فراوان می باشد. موتور تک دیزلی نیز یکی از مهمترین انواع موتور تک هاست که انرژی مکانیکی لازم را با استفاده از سوختن گازوئیل تأمین می نماید. طبق تخمینهای صورت گرفته این درجه حرارت تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد هم بالا میرود. در مرحله بعدی زمانی که پیستون در نقطه بالای مرگ قرار گرفته است، با پاشش سوخت دیزل انفجاری رخ میدهد.
داستان تولید انواع موتورهای پرکینز
موتورهای احتراق داخلی را با توجه به نوع سوخت مصرفی میتوان تقسیم بندی نمود . موتورهای بنزین سوز ، موتورهای دیزل ( با سوخت گازوئیل ) ، موتورهای گاز سوز ( با سوخت گاز طبیعی CNG ) و حتی موتورهایی با سوخت نفت (مانند برخی موتورپمپ های کوچک و یا موتور برق های کوچک قدیمی ) انواع گوناگون موتورهای احتراق داخلی میباشند . در دوران کشاورزی و قبل از انقلاب صنعتی، انسانها برای تامین نیرو ی موردنیاز کارها و عملیات مختلف از نیروی حیوانات استفاده می نمودند .
یقیناً کسانی که از موتور دیزل پرکینز در صنایع خود استفاده می کنند از مزیت های منحصر به فرد آن نیز مطلع هستند. از آنجایی که طیف عمده ای از این محصول در بازارهای مختلف وجود دارد و کاربران زیادی انواع سریع تر آن را در دست دارند. به همین منظور خالی از لطف نیست اگر اندکی از مطالب خود را به شرح مزایای استفاده از دیزل پرکینز اختصاص دهیم.