سوخت گازوئیل یا دیزل چیست؟ تفاوت با بنزین + مزایا و معایب | dieselcommittee

سال‌ها پس از اختراع موتور دیزل، این نوع موتور عمدتاً و منحصراً برای کاربردهای در محل و کارهای سنگین مانند تولید برق، پمپاژ آب، رانش قایق‌های مسافری و باری و تولید برق برای برخی از کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این موتورها سنگین، سرعت پاین، دارای یک یا چند سیلندر دو زمانه یا چهار زمانه بودند. در این پست قصد داریم تا اجزای سیستم سوخت رسانی را در موتور های دیزلی توضیح دهیم .در یک موتور دیزل اجزای سیستم سوخت رسانی شامل موارد زیر است که در ادامه توضیحات هر کدام ارائه خواهد شد . باک در زیر شاسی و پمپ انژکتور در روی شاسی در ارتفاع بالاتر نصب میگردد. از آنجایی که کار پمپ انژکتور یک پمپ فشار قوی است و برای کشیدن سوخت از باک طراحی نشده است لذا ضروری است که سوخت توسط پمپ اولیه با فشار 1تا 7 اتمسفر از باک کشیده شده و به کانال مکشی ارسال گردد. بنابراین پمپ اولیه در مدار فشار ضعیف این وظیفه را به عهده دارد که سوخت را از باک گرفته و با فشار گفته شده به فیلتر رسانده و پس از عمل فیلتراسیون (تصفیه) آن را به کانال مشترک پمپ انژکتور برساند.

  • سوخت دیزل یک نوع سوخت تقطیری است و استفاده از بیودیزل هم بسیار متداول است.
  • بنابراین می­توان اینگونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد.
  • شایع ترین خطا برای تامین سوخت ناکافی این است که لوله های تامین سوخت، ترک خورده یا خم می شوند.
  • در این زمان سوخت توسط انژکتور ها به داخل محفظه پاشیده میشود.
  • این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
  • ساختمان ساختار موتورهای دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند.

بعضي از سامجله خبری دیزل کمیتهدگان از پمپ دنده اي جابه جايي مثبت به عنوان پمپ گازوئيل استفاده مي كنند. برای مثال لقی بین پلانجر و بارل حدود یک میکرون است (یک هزارم میلی متر). یک دانشمند آلمانی به نام رودولف دیزل، مخترع این نوع سوخت بوده است.

چرا موتورهای دیزلی مصرف بسیار کمتری نسبت به بنزین دارند؟

در چنین وضعیتی، دمای هوا به حداقل ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و حتی گاهی اوقات از این هم داغ‌تر می‌شود. وقتی هوا فشرده شد، غباری از سوخت توسط انژکتورها به داخل سیلندر پاشیده می‌شود. البته میزان سوختی که پاشیده می‌شود بستگی به این دارد که راننده چقدر پدال گاز را می‌فشارد. سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لوله‌های سوخت است.

تفاوت موتور دیزلی با موتور بنزینی

این عملکرد به همین دلیل انجام می شود تا امکان خود اشتعالی اختلاطی فراهم شود. موتورهای دیزلی نیز به همین شیوه کار می‌کنند ولی قدری ساده‌تر! ابتدا هوا وارد سیلندر می‌شود، سپس پیستون آن را فشرده می‌کند، ولی فشرده‌تر از موتورهای بنزینی.

موتورهای دیزلی اولین بار توسط دانشمند آلمانی به نام رودلف دیزل در سال 1892 اختراع شده است. موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلاً می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و … موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود.

http://boostercctv.ir