ساختار و اجزای دیزل ژنراتور: 11 قسمت اصلی موتور دیزل | dieselcommittee

زمانبندی موتورها در ابتدا توسط زنجیر انجام می شد که باعث می گردید موتور ماشین با سر و صدا و اصطلاحا سنگین کار کند. به همین دلیل و همچنین به علت سادگی استفاده ، هزینه کمتر ، عدم نیاز به روغن کاری و راندمان بالاتر ، به تدریج زنجیر جای خود را به تسمه داد. در موتورها ، بادامک هایی که روی میل بادامک قرار دارند با برجستگی های خود هنگام چرخیدن ، سوپاپ ها را می فشارند تا باز شوند ، در حالی که فنرهای روی سوپاپ ها ، آن ها را به موقعیت بسته باز می گردانند. در داخل سر بزرگ شاتون نیز می بایست بوش قرار داده می شود لیکن چون خود یاتاقان شاتون دو تکه است این بوش نیز به صورت دو عدد نیم بوش در داخل نیمه بالایی و نیمه پایینی سر بزرگ شاتون جاگذاری می شوند. برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون را از جنس فولاد می سازند این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می بایست ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند (نیرویی که در زمان قدرت روی پیستون وارد می شود ، ) به وسیله شاتون به میل لنگ منتقل می گردد.

http://boostercctv.ir

در واقع اویل مجله خبری دیزل کمیته مثل قلب در بدن انسان است ، اگر لحظه ای وظیفه اش را انجام ندهد ، سیستم وابسته به آن سریع از کار می افتد. لازم به ذکر است که در بعضی از مدلها جهت تایمینگ سیستم سوخت رسانی از قرار دادن شیم در زیر این پمپچه ها استفاده میگردد. دراین نوع پمپ یک پیستون توزیع کننده مرکزی به نام پلانجر که بوسیله یک صفحه بادامک چرخانده میشود وظیفه تولید فشار بالا و توزیع سوخت به تک تک سیلندرها را دارد. حداکثر فشار انژکتور در این پمپ ها به صورت معمول حدود 240 بار میباشد ولی در بعضی از ماشین آلات میتواند تا حدود 1300 بار نیز برسد.

یک نمونه از سیستم خنک کاری موتور

یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. در این سیستم، قطعات موتور تحت حالت فشار روغن کاری میشوند تا موتور عملکرد روان تری داشته باشد. طرز کار سیستم بدین نحو است که روغن مورد نیاز برای روانکاری موتور در مخزن روغن ذخیره میشوند و سپس توسط پمپ روغن، روغن از فیلتر عبور می کند و موتور را روغن کاری میکند.

  • بزرگ‌ترین تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی، روش احتراق در محفظه است.
  • میل لنگ نيروي به عنوان یکی دیگر از اجزای موتورهای دیزلی رفت و برگشتي كه از طريق شاتون به آن وارد مي شود را به حركت دوراني تبديل مي كند.
  • به این مفهوم که ضد یخ عفوه بر خاصیت ضد یخ داشتن از زنگ زدگی قطعات داخل موتور جلوگیری می کند و نقطه جوش را نیز بالا می برد.
  • در این گونه پیشرانه ها عمل انفجار صورت نمی گیرد ، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می شوند ودور اصلی این پیشرانه هاا بار خاف موتورهاای بنازین ساوز 211 دور/دقیقه محسوب می گردند.

با باز شدن ترموستات، سیال خنک کننده وارد رادیاتور شده و بخشی از حرارت موتور را به محیط منتقل می‌کند. عدم ترکیب درست آب و ضدیخ، از آب‌بندی خارج شدن واتر پمپ، باز ماندن ترموستات، گرفتگی رادیاتور، وجود ترک در سرسیلندر و مخلوط شده آب و روغن و … همه و همه از عیوب متداولی هستند که در سیستم خنک کاری یک موتور دیزل، ممکن است حادث شوند. آموزش بهره بردار برای پایش وضعیت دمای موتور، استفاده از دماسنج‌های لیزری برای سنجش دمای قسمت‌های مختلف مدار و …، از جمله روش‌های معمول برای شناسایی سریع عیوب در این سیستم محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، نحوه کار دیزل ژنراتور به این‌گونه است که سوخت دریافتی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.

موتور دیزل چیست و چطور کار میکند ؟

هوایی که توسط توربوشارژ متراکم می شود ، از این سیستم خنک کننده عبور می کند و دمای آن تا حد مطلوب کاهش می یابد. سپس هوای متراکم و خنک ، وارد سیلندر می شود و پدیده احتراق به طور کامل و بهینه صورت می گیرد . بعد از ریختن موتور ( عملیات ریخته گری ) و در آوردن بلوک سیلندر از قالب ریخته گری آن را با عملیات پرداخت کاری پاک و تمیز می کنند .

سیستم‌های اصلی در موتورهای دیزل و مهم‌ترین خرابی‌ها در این سیستم‌ها