
بروزرسانی: 02 خرداد 1404
در این مقاله به نکات مثبت و منفی سوخت دیزل و بنزین و مقایسه آنها می پردازیم | dieselcommittee
در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمت ها داشت. این مورد به این دلیل است که زنجیره های هیدروژن و کربنی که این سوخت ها را تشکیل می دهند، در گازوئیل طولانی تر و سنگین تر هستند که ۱۷ درصد از این اتم ها بیشتر از بنزین است. هر چه سيلندرهاي موتور بيشتر باشند، احتراق سوخت در زمان هاي نزديک تر به هم اتفاق مي افتد و عملکرد موتور نرم تر مي شود و قدرت موتور بالاتر مي رود و البته ساختار موتور پيچيده تر مي شود.
- با توجه به این اوصاف، سمند یا هر اتاق دیگر که در کلاس خودروهای سواری به موتور دیزلی مجهز شود می تواند بدون نیاز به رقابت با هیچ برند دیگری به سادگی در بازار جایگاه پیدا کند و این عمل می تواند یک نکته مثبت و قابل توجه برای تولیدکننده باشد.
- موتوردیزل نوعی از موتورهای درون سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود.
- در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد .
- فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی.
- شیر EGR یا دریچه احتراق گاز خروجی، یک سوپاپ دریچه کنترل شده است که اجازه می دهد مقدار خاصی از گاز خروجی به منیفولد ورودی هوا وارد شود.
پس موتورهای دیزلی برای انجام احتراق در داخل سیلندرها به شرایط حرارتی بالایی در داخل نیاز دارند. تزریق سوخت در داخل محفظه با دمای بالا، انفجارهای لازم برای حرکت پیستون ها را بدون دخالت جرقه داخلی مورد نیاز، مثل موتورهای بنزینی را ایجاد می کند. معمولا مسافت طی شده توسط خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است به این دلیل که خودروهای دیزلی نیازی به شمع ندارد بنابراین فشرده سازی سوخت بیشتر انجام می شود. همین باعث می شود تا موتور دیزلی سوخت بیشتری نسبت به موتور بنزینی مصرف کند.
عرضه کشنده کاماز آکتروس در ایران توسط رخش خودرو دیزل
هر چه سیلندرهای موتور بیشتر باشند، احتراق سوخت در زمان های نزدیک تر به هم اتفاق می افتد و عملکرد موتور نرم تر می شود و قدرت موتور بالاتر می رود و البته ساختار موتور پیچیده تر می شود. نحوه چینش و پیکربندی سیلندرها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می شود. فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی. امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم.
واگذاری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور به ناوگان حمل ونقل شهری
مدیرعامل ایران خودرو دیزل از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه این شرکت در آذرماه امسال خبر داد. هوندا برای افزایش کارایی خودروهای خود، در حال تحقیق و پژوهش روی باتری های حالت جامد است که ظرفیت بیشتری از باتری های لیتیوم یونی دارند و از نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ روی محصولات این شرکت نصب می شوند. یک مهندس و مخترع آلمانی به نام رودولف دیزل، در سال 1878 درست قبل از این که دست به اختراع یکی از مهم ترین اختراعات دنیا بزند، به مدرسه پلی تکنیک آلمان رفت و در آنجا با مباحثی همچون پیشرانه های بنزینی و موتورهای بخار آشنا شد. خودروهای دارای موتور کوچک تر و آنهایی که از چنین سیستم کامپیوتری بی بهره هستند، از شمع گرمکن برای حل مشکل استارت سرد استفاده می کنند.
تفاوت احتراق در موتورهای دیزلی و بنزینی
در مجله خبری دیزل کمیتههای بنزینی، احتراق به کمک شمع صورت می گیرد، اما در موتورهای دیزلی این پروسه متفاوت است، آنها قطعه ای به نام شمع ندارند و بر اساس پروسه ی فشرده سازی کار می کنند. اگر سوخت دیزلی در معرض شعله یا جرقه ی شمع قرار گیرد نمی سوزد ولی در هنگام فشرده سازی می تواند به راحتی بسوزد و قدرت بسیار زیادی آزاد کند. هر دو ماشین دیزلی و بنزینی دارای موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل دارای بدنه ای سنگین تر و قدرتمندتر است و برای احتراق سوخت، نیازی به جرقه ندارد و با ایجاد فشار بالا، این کار را انجام می دهد.
http://boostercctv.ir