موتورهای دیزلی آلاینده های یکسانی دارند، اما سوخت خود را به طور موثرتر و تمیزتر می سوزانند که به سوزاندن ذرات جامد در اگزوز کمک می کند. همه وظایف در موتور های جدید توسط سیستم کنترل ECM با مجموعه از سنسورهای پیچیدهای که هر چیزی را از دور موتور تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازهگیری میکنند (حتی وضعیت موتور)، کنترل میشود. سیستم کنترل ECM دمای هوای محفظه را حس میکند و تایمینگ موتور را در هوای سرد ریتارد میکند، بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق میکند. در نهایت هوا در داخل سیلندر بیشتر متراکم میشود و با گرمای زیادی ایجاد شده، به روشن شدن موتور کمک میکند.
موتور دیزل چیست | انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل
وقتی صحبت از مجله خبری دیزل کمیته سنگین و سفرهای طولانی می شود، ممکن است نظرات و ایده ها به سمت استحکام و دوام یک موتور دیزلی تغییر کند. برای استفاده های روزمره، مانند سفرهای کوتاه به محل کار یا دانشگاه، کم هزینه بودن، کاربردی بودن و سرعت بالاتر، طبیعتا موتورهای بنزینی برای شما بسیار بهتر است. ۲٫موتور دیزل سوخت را مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق میکند و هیچگونه هوا اضافی جدا از فیلتر هوا و لوله های ورودی نمیگیرد .
پمپ انژکتور در سیستم سوخت رسانی چند وظیفه بر عهده دارند ابندا اینکه به جهت پودر کردن گازوئیل فشار بالایی ایجاد میکند . رودولف دیزل سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد و پدر و مادرش مهاجران باواریا بودند. رودولف دیزل در دانشگاه پلیتکنیک مونیخ تحصیلات خود را آغاز کرد. بعد از فارغ التحصیلی، او به عنوان مهندس یخچال شروع به کار کرد اما او بسیار علاقهمند به طراحی موتور بود.
فشرده سازی
با این حال، یک موتور گازسوز هوا و سوخت را قبل از تزریق به سیلندر مخلوط می کند. دمای بالای هوا در سیلندر به دلیل تراکم آدیاباتیک است (فرایند آدیاباتیک، فرایندی است که در طول مدت زمان واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمیشود.). این موتورها فقط هوا را فشرده می کنند و سوخت را فشرده نمی کنند و هنگامی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق می شود، خود به خود احتراق می یابد. چرخه موتورهای دیزل به این شکل است که شامل یک فرآیند فشار ثابت، یک فرآیند حجم ثابت و دو فرآیند ایزنتروپیک می شود. انژکتوری که در موتورهای دیزلی بکار می رود، باید این خاصیت را دارا باشد که بتواند دما و فشار داخلی موتور را تحمل کند و سوخت را به قطعات ریز تبدیل کند. موتورهای دیزلی دارای دو پمپ سوخت هستند، وظیفه ی یکی از آنها انتقال سوخت از باک به محفظه ی موتور است و دیگری که فشار داخل محفظه ی احتراق را زیاد می کند.
- یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند.
- موتور های دیزل شمع ندارند در واقع آنها هوا را میمکند و سپس آنرا متراکم و سوخت را مستقیماً به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند (تزریق یا پاشش مستقیم).
- این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی محسوب می شوند زیرا اشتعال در داخل موتور انجام می شود.
- موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.
قطعات داخلی پمپ سوخت دیزل و انژکتور دیزل فرسوده می شوند و یک یا ترکیبی از مشکلات ذکر شده در بالا موجب بروز زنجیره ای از مشکلات میشوند. سوخت دیزلی در ژنراتورهای دیزلی هم استفاده میشود تا الکتریسیته تولید کند. بسیاری از ساختمانهای بزرگ صنعتی، اداری، بیمارستانی و نیروگاهی برای تولید برق اضطراری و بکآپ، ژنراتورهای دیزلی دارند. بیشتر روستاهای دورافتاده هم از ژنراتورهای دیزلی بهعنوان منبع اصلی برق استفاده میکنند. آنچه برخی سازندگان در نظر دارند استفاده از بیشترین تعداد قطعات تکراری و ماژولار در مکانیک خودروهای دیزل و مکانیک بنزین به منظور صرفه جویی در هزینه ها، بهبود قیمت و افزایش انعطاف پذیری است.