و مورد سوم اینکه کنترل حجم سوخت و یا میزان دور موتور توسط پمپ انژکتور کنترل می شود . مورد دوم اینکه گازوئیل را براساس موقعیت هر پیستون به سیلندر ها تزریق میکند به عبارت دیگر وظیفه تایمینگ یا زمانبندی پاشش سوخت بر هر سیلندر را بر عهده دارد . وظیفه این پمپ هواگیری و رساندن گازوییل زیر پمپ انژکتور جهت روشن شدن موتور می باشد که در دو نوع دیافراگمی و پیستونی موجود می باشد . رودولف دیزل ایده موتور های دیزل را توسعه داد و در سال ۱۸۹۲ حق ثبت اختراع خود را از کشور آلمان بهدست آورد. موتور های بنزینی در سال ۱۸۷۶ اختراع شد، که اتفاقا در آن موقع بازده بالایی نداشتند. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع خاصی از موتورهای درونسوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند.
تفاوت یو پی اس (UPS) با موتور برق | کدام را انتخاب کنیم؟
یکی دیگر از مشکلات رایج در مجله خبری دیزل کمیتههای دیزلی شرکت های مختلف خودرو، واشر سرسیلندر است. از آنجایی که فشار زیادی در داخل سیلندر موتور دیزل وجود دارد، سر سیلندرهای گاز موتور دیزل بیشتر در معرض آسیب هستند. تعمیر و نگهداری منظم موتور دیزل و سرویس و تشخیص مشکلات به محض ظاهر شدن علائم مطمئناً می تواند شما را از پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری موتور دیزل نجات دهد.
حساسیت به آب
پمپ انژکتور کارش این است تا سوخت را به قطرات کوچکتر تبدیل کند و به محفظه احتراق ارسال کند ، گرمای بالای هوای فشرده شده باعث میشود تا بخار سوخت در سرتاسر محفظه احتراق ایجاد شود. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستمهای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد. موتورهای دیزل، به انوع گستردهای از موتورها گفته میشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی میتوانند ماده سوختنی را شعلهور سازند. حال تصورش را بکنید که ۱۴ تا ۲۵ برابر فشرده کردن هوا چه مقدار حرارت میتواند تولید کند.
به همین علت در موتورهای بنزینی با کمی فشردهسازی و تراکم و سپس جرقه شمع شاهد انفجار هستیم. اما در موتورهای دیزلی، هوا باید به قدری فشرده و در نتیجه گرم شود که با پاشش گازوییل، انفجار اتفاق بیفتد. از این رو ضریب تراکم در موتورهای بنزینی قدیمی تا به امروز در حدود ۷.۵ تا ۱۳ بوده که در برخی از پیشرانههای خاص به حوالی ۱۴ نیز میرسد که البته به شکل تجاری از این پیشرانهها استفاده نمیشود.
آینده ماژولار بودن موتورهای بنزینی و دیزلی از نظر مکانیکی
در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. شیر EGR یا دریچه احتراق گاز خروجی، یک سوپاپ دریچه کنترل شده است که اجازه می دهد مقدار خاصی از گاز خروجی به منیفولد ورودی هوا وارد شود. بررسی پمپ سه گوش و مسیر سوخت رسانی از منبع به پمپ سه گوش ، هم در نوع دستی و هم در نوع برقی.
- با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد.
- در موتورهای دیزلی ، فشرده سازی هوا حدود 25 برابر شدیدتر از موتور بنزینی صورت گرفته و بعد با ورود سوخت، به خاطر دمای خیلی بالای سیلندر که از فشرده سازی هوا ناشی شده است، انفجار صورت می گیرد.
- وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد.
- اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد.