هزینههای تعمیرات و نگهداری در خودروهای دیزلی بیشتر از خودوهای بنزینی است. این به خاطر این است که مواد مصرفی موتور مانند روغن موتور و قطعات یدکی آن در خودروهای دیزلی گرانتر است. همچین ارزش یک خودروی استفاده شده و دست دوم دیزلی بیشتر از خودروهای دست دوم بنزینی است. کارخانه ایران خودرو دیزل هر ساله بخشی از بازار خودروهای سنگین را به خود اختصاص می دهد و در همین راستا فروش لیزینگی و اقساطی کامیون های ایران خودرو کمک شایانی به افزایش فروش شرکت در بازار ایران می کند. پس حتما در هنگام استفاده از وسایل و ماشین آلاتی که هر دو نوع موتور بنزینی و دیزلی آن ها موجود است، به حجم کار و سرعت مورد نیاز باید توجه داشته باشید.
- این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
- در این صورت میل لنگ چرخیده و فلایویل را می چرخاند ( در این لحظه خودرو شروع به حرکت کردن می کند ) .
- در ابتدا از شارژ بودن کامل باتری و سالم بودن استارت موتور خود اطمینان حاصل کنید.
- درست است که قيمت خودروي ديزلي به دليل سنگينتر و مقاومتر بودن موتور از خودروي بنزيني بيشتر است ولي مصرف سوخت پايينتر موتور ديزلي در درازمدت اين اختلاف قيمت را توجيه ميکند.
- با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد .
- در مورد تسمه ها، تعویض تسمه ها در خودروهای بنزینی بین 120 تا 150 هزار کیلومتر توصیه می شود، در حالی که در خودروهای دیزلی می توان تا 200 هزار کیلومتر به تعویق افتد.
در همین حال سوپاپ تخلیه نیز بازمیگردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج میگردند. موتور دیزل در هزینه سوخت صرفهجویی میکند زیرا با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف، تقریبا نزدیک است، موتور دیزلی میتواند مسافت بیشتری را با مصرف گازوئیل به نسبت موتورهای بنزینی طی کند. مهمترین فرق ماشین دیزلی با بنزینی در نحوه احتراق سوخت در درون موتور است. در موتور بنزینی جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا میشود و این جرقه توسط یک سیستم الکتریکی در درون موتور بنزینی ایجاد میشود و در زمان مناسب این جرقه زده میشود.
نظر خود را وارد کنید
موتورهای دیزلی نیازی به شمع ندارند زیرا هوای بسیار فشرده گرم شده و باعث سوختن سوخت می شود. موتور دیزل نوعی از موتورهای درونسوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. تفاوت اصلی موتورهای دیزل با دیگر موتورها، استفاده از احتراق در اثر تراکم آن است. در این پیشرانه ها عمل احتراق صورت نمیگیرد بلکه در اثر تراکم بسیار بالا مخلوط سوخت و هوا بدون جرقه زدن متراکم می شوند. فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که خودروهای دارای موتور دیزلی معمولی، پرسروصدا و آلودهکننده محیطزیست هستند و استفاده از آنها در خودروهای بزرگ باری همچون کامیونها که نیاز به گشتاور و شتاب بالا در مسافتهای طولانی جادهای دارند، مناسبتر است.
یک پاسخ به “تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی”
در مقایسه ای مشابه گفته می شود مجله خبری دیزل کمیتههای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد. هر چند تجربه نشان داده است که موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی مقاومتر ساخته میشوند و دیر به دیرتر دچار خرابی میشوند. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند.
با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر میراند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز میگردد. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.