برررسی اجزا موتور دیزل و عملکرد آنها | dieselcommittee

تراکــم آدیاباتیک در طول مدت زمان واکنش داخل موتور، گرما بین سیستم موتـور و محیط جابجا نمی‌شود. دمای بالای هوا در سیلندر به دلیل همین تراکم آدیاباتیک است که احتراق هوای فشرده بدون سوخت فشرده انجام می شود. وقتی که سوخت دیزل به محفظه احتراق وارد شود، به خودی خود در اثر هوای بسیار داغ و فشرده احتراق می یابد. به‌طورکلی موتورهای دیزل از سوخت و اکسیژن برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

  • با کاهش سطح پیستون یک محدوده خلأ جزئی در محدوده سیلندر تولید می گردد و هوای خالص به وسیله ی مجرای سوپاپ هوا موتور دیزل داخل سیلندر می شود.
  • بیشتر وسایل نقلیه جاده‌ای امروزی مانند کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، قطارهای مسافت‌های طولانی، ژنراتور های برقی سیار بزرگ، و بیشتر وسایل نقلیه معدنی و کشاورزی ، دارای موتورهای دیزلی می‌باشند.
  • بزرگترین موتورهای دیزل برای برق‌رسانی کشتی‌های باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده می‌شود.
  • این موتورها در ابتدا به عنوان جایگزین ارزشمندی برای موتورهای بخار انتخاب شدند.
  • در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد .

در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت. یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات در زمینه سوخت‌رسانی موتورهای دیزل مربوط به فشار پایین سوخت است.

دود خروجی سفید رنگ است

موتروهای مجله خبری دیزل کمیته همانند دیگر موتورهای احتراق داخلی بر اساس مجموعه ای فاکتورهای مختلف طبقه بندی می شوند. مثلا طبقه بندی بر اساس مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دو زمانه یا چهار زمانه. و یا اینکه موتور دیزل بر اساس تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری آنها به دو نوع موتورهای خورجینی و خطی تقسیم می شوند. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند. دکتر رودلف دیزل آلمانی در سال 1892 امیتاز موتور طراحی شده ای را ثبت کرد که در آن بلافاصله بعد از تزریق سوخت، اشتعال ماده سوختنی به داخل سیلندر انجام میگرفت. عامل اصلی این اشتعال حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به وجود می آمد.

چرخه موتورهای دیزل چهارزمانه[ویرایش]

از این موتور تک دیزلی 192 در صنعت بیشتر در آسفالت بر ها و موتور برق های قابل حمل و در کشاورزی برای پمپ های آب 4 اینچ یا بیشتر قابل حمل استفاده میشود. قابل استفاده در موارد بسیاری که نیاز به یک موتور کوچک و پرقدرت است مانند ماشین های با کاربردهای خواص و غیره میباشد. با توجه به شافت خروجی آن که تک خار و قطر 25 میلیمتر می باشد قابل استفاده برای مصارف مختلفی می باشد. در سال 1892، دیزل طرح و دستگاه مبدل گرما به کار را در بسیاری از کشوها از جمله آلمان، سوییس، بریتانیا و ایالات متحده به ثبت رساند. در سال 1983 دیزل موتوری را با عنوان موتور کم تراکم ثبت نمود که در این موتور ابتدا هوا فشرده شده و سپس به دمای فوق نقطه احتراق سانده شده و سپس به تدریج سوخت وارد سیستم شده به دلیل جلوگیری از افزایش بیش از حد دما و فشار، مخلوط منبسط می شد. به دنبال آن ورود سوخت قطع شده و عمل انبساط بدون انتقال حرارت صورت می گیرد.

يونيت سوخت پاش زمان پاشيدن سوخت و مقدار سوخت پاشيده شده را تنظيم مي كند، فشار سوخت را افزايش مي دهد و آن را پودر مي كند و به داخل محفظه احتراق مي پاشد. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند.

http://boostercctv.ir