برررسی اجزا موتور دیزل و عملکرد آنها | dieselcommittee
انتشار: تیر 29، 1403
بروزرسانی: 06 اردیبهشت 1404

برررسی اجزا موتور دیزل و عملکرد آنها | dieselcommittee

سامانه مجله خبری دیزل کمیته دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن می باشد. در موتور ديزل لوله هاي گازوئيل سوخت را با فشارهاي مختلف انتقال مي دهند. سوختي كه از باك خارج مي شود، تا رسيدن به پمپ گازوئيل، بسته به محل قرار گرفتن باك، تحت فشار گرانش (ثقل) يا مكش است. اگر فاصله باك تا پمپ گازوئيل زياد باشد، سوخت تحت فشار منفي ، يا در معرض مكش است. سوختي كه در لوله بين پمپ گازوئيل و پمپ سوخت پاش جريان دارد تحت فشار متوسط (170تاkpa240يا 25 تاpsi35)است.

  • موتورهای دیزل بر مبنای نسبت فشار بالا طراحی شده اند که در نتیجه فشار بالا، درجه حرارت هوای فشرده شده داخل محفظه احتراق، بالا می رود.
  • این موتور با استفاده از اجناس مرغوبی چون کاربراتور و سیستم برق رسانی منحصر به فرد خود بسیار راحت روشن میشود و مصرف سوخت پایینی نسبت به موتورهای هم کلاس خود دارد.
  • به طور کلی موتورها انرژی گرمایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.
  • موتورهای دیزلی شمع ندارند، چراکه مرحله انفجار آن ها با تراکم بالای هوا و افزایش دمای آن اتفاق می افتد.

آن ها هم می تواند منابع قدرت نخست و یا منابع قدرت آماده به کار (standby/back-up power) می باشد. دیزل ژنراتور ها در رنج ۵ – ۳۰KW هستند به طور معمول در خانه ها و زمینه های کوچک استفاده می شوند. کاربردهای صنعتی، طیف وسیع تری از رتبه های قدرت ۳۰ کیلووات تا ۶ مگاوات در سراسر جهان استفاده می شود. دیزل ژنراتور برق سه فاز در درجه اول برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

تشتک روغن یا کارتر روغن

شبيه پمپ مركب است ، با اين تفاوت كه سوخت پاش هاي آن جدا هستند، اما پمپ ها در يك محفظه قرار دارند. غالباً روي موتورهاي ديزل زميني بزرگ و بعضي از موتورهاي متوسط ، نصب مي شود. هر سيلندر اين نوع موتورها يك پمپ خاص خود را دارد تا سوخت را به سوخت پاش آن سيلندر برساند. اين سوخت ها معمولاً ناخالصي دارند و بعضي از قطعات پمپ هاي سوخت پاش چنان دقيق ساخته شده اند كه ذرات بسيار ريز هم به آنها آسيب مي رسانند.

سبد خرید

این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه روزی، نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این گونه موتورها را موتورهای دیزل می نامند.

پیستون در مسیر حرکت به سمت پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز می نماید. در همین حین سوپاپ تخلیه نیز باز می شود و گازهای حاصل از آتش گرفتن از طریق هوای تازه از سیلندر خارج می شود. پس از رسیدن پیستون به پایین ترین نقطه در داخل سیلندر بازه ی زمانی جدیدی آغاز می گردد. به لطف اختراع موتور دیزلی از سوی رودولف دیزل، ثابت شده است که این موتور بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است. سوخت دیزل یا همان گازوئیل، در مقایسه با سوخت بنزینی قیمت نسبتا پایین تر و چگالی انرژی بالاتری دارد.

http://boostercctv.ir