انواع موتورهای دیزلی صنعتی و کاربرد آن فیام موتور | dieselcommittee

در واقع می‌توان گفت موتورهای دیزلی بیشتر برای کارهای سنگین، آهسته و قدرتی مناسب هستند؛ بنابراین از موتورهای دیزلی در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، بلدوزرها، تراکتورها و به طور کلی ماشین‌های سنگین استفاده می‌شود. در واقع موتور تک دیزلی به تنهایی کاربرد تخصصی ندارد، اما با ترکیب و سوار شدن بر روی تجهیزاتی نظیر پمپ ها، ژنراتورها و انواع وسایلی که نیاز به انرژی مکانیکی برای فعالیت دارند، امکان استفاده از آن ها را فراهم می کند. با این توضیح موتور تک دیزلی از تجهیزات کاربردی با دامنه استفاده فراوان می باشد. موتور تک دیزلی نیز یکی از مهمترین انواع موتور تک هاست که انرژی مکانیکی لازم را با استفاده از سوختن گازوئیل تأمین می نماید. طبق تخمین‌های صورت گرفته این درجه حرارت تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌رود. در مرحله بعدی زمانی که پیستون در نقطه بالای مرگ قرار گرفته است، با پاشش سوخت دیزل انفجاری رخ می‌دهد.

معرفی موتور دیزلی و نحوه کارکرد آن

گاه خریدار بر اساس توان خروجی نیز خرید موتور دیزل انجام می‌دهد که لزوماً نمی‌توان به عنوان انواع دیزل موتور دسته‌بندی کرد ولی به شکلی این دسته‌بندی نیز عنوان می‌شود. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته‌است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد. یک واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر موتورهای دیزلی قرار دارد. این قطعه یا جزء در موتورهای دیزلی، از نشت مایعات به سرسیلندر جلوگیری می کند.

  • با این حال، این موتور آلایندگی بالایی هم دارد که در استفاده از آن باید حتماً مدنظر قرار داده شود.
  • در موتور بنزینی برای احتراق از شمع استفاده می‌شود در حالی‌که در موتور دیزلی شمع جایگاهی ندارد.
  • موتورهای دیزلی برای شروع به ترکیب سوخت و هوا و مقدار زیادی گرما نیاز دارند.
  • دیزل‌های با سرعت بالا برای برق‌رسانی تراکتورها، کامیون‌ها، قایق‌های بادبانی، اتوبوس‌ها، خودرو‌ها، کمپرسورها، پمپ‌ها و ژنراتور‌ها استفاده می‌شود.
استفاده آن‌ها از جرقه الکتریکی، مجله خبری دیزل کمیته سوخت، و سیستم‌های مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است. هزینه سوخت دیزل در مقایسه با بنزین ، منجر به علاقه قابل ملاحظه به هواپیماهای عمومی کوچک دیزلی شده است و از همین رو، چند تولید کننده به تازگی شروع به فروش موتورهای دیزل نموده‌اند. نکته مهم درباره استفاده از موتورهای دیزلی این است که حتماً باید از روغن استاندارد برای آن استفاده کرد.

علاوه بر این، موتورهای دیزلی به مهار کردن ترکیب سوخت وارده برای کنترل قدرت وابسته نیستند. در موتور دیزلی فشرده‌سازی گازوئیل با شدت بیشتر انجام می‌شود در حالی‌که در موتور بنزینی برای احتراق سوخت به اندازه گازوئیل فشرده نمی‌شود. فشرده‌سازی در موتور دیزلی 15 تا 25 برابر بالاتر از موتور بنزینی است. سیستم احتراق در موتور بنزینی استفاده از جرقه شمع است برای همین نیاز نیست سوخت در موتور بنزینی فشردگی زیادی داشته باشد. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند.

در صورت عدم ارتباط با شبکه های اجتماعی فیام موتور مشخصات کالای موردنظر را از طریق ایمیل ارسال کنید.

درجه حرارت بالای هوای متراکم شده در انها منجر به اشتعال سوخت در آنها میگردید لذا به انها موتوراشتعال تراکمی یا به عبارت دیگر CI نیز گفته میشود . موتور دیزلی، هر نوع موتور احتراق داخلی است که در آن هوا متراکم می‌شود تا به دمای بالا برسد و سوخت دیزلی (گازوئیلی) را که به درون یک سیلندر تزریق شده به احتراق برساند. موتور دیزلی انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند که می‌تواند برای روشن کردن کامیون‌های حمل بار، تراکتورهای بزرگ، قطار و کشتی استفاده شود. تعداد محدودی از اتومبیل‌ها و همین‌طور برخی ژنراتورهای برق هم با سوخت دیزلی کار می‌کنند. یک موتور دیزلی با دریافت انرژی از نوعی منبع خارجی روشن می‌شود تا زمانی که شرایطی به وجود بیاید که موتور بتواند با انرژی خود کار کند. ساده‌ترین متد روشن کردن موتور، اجازه ورود هوا از یک منبع فشار بالا (تقریباً 1.7 تا 2.4 مگا پاسکال) به هر یک از سیلندرها در زمانه احتراق نرمال آن‌هاست.

http://boostercctv.ir