آشنایی کامل با موتور دیزل و شرح عملکرد اجزای آن | dieselcommittee

موتورهای دیزل در طیف بسیار متنوعی از صنایع و تجهیزات به کار گرفته می‌شوند. از تجهیزات دریایی گرفته تا دیزل ژنراتورها، از ماشین آلات راهسازی گرفته تا خودروهای باری، در قلب بسیاری از این تجهیزات یک موتور دیزل قدرتمند می‌تپد که وظیفه تولید توان را بر عهده دارد. فرقی نمی‌کند که یک موتور دیزل به صورت مداوم استفاده شود یا به صورت گاه به گاه، در هر صورت برای کارکرد صحیح و بهینه در طول عمر موتور بایست برنامه درستی برای نگهداشت آن پیاده‌سازی شود. نکات مرتبط با تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها را در این لینک بخوانید.

انزکتور سوخت رسان موتور دیزل

لیکن از آن تاریخ تاکنون مجله خبری دیزل کمیته و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم. موتورهای دیزل ، به انوع گسترده ای از موتورها گفته می شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می توانند ماده سوختنی را شعله ور سازند. در این گونه پیشرانه ها عمل انفجار صورت نمی گیرد ، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می شوند ودور اصلی این پیشرانه هاا بار خاف موتورهاای بنازین ساوز 211 دور/دقیقه محسوب می گردند. موتور دیزل های دو زمانه و چهار زمانه هر کدام دارای طرز کار مختص به خود هستند. اما اعمال مکش ، تراکم ، انفجار و تخلیه در هر دوی آن ها مشترک است.

سیستم الکتریکی در موتورهای دیزلی

در این مقاله به بررسی نحوه کار دیزل ژنراتور و وظیفه اجزای مختلف آن می‌پردازیم. بعد از اینکه انفجار صورت گرفت، موج ناشی از انفجار، پیستون را به پایین پرتاب می‌کند، بدین ترتیب با پرتاب شدن پیستون به سمت پایین، میل‌لنگ که به انتهای آن متصل است، می‌چرخد و این فرایند ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند درحالی‌که سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان می‌رسد. در زمان اول پیستون با حرکت از نقطه مرگ پایین به سمت مرگ بالا و حرکت میل لنگ، هوای ورودی را فشرده می‌کند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله کماکان سوپاپ تخلیه بسته است.

http://boostercctv.ir

با پیشرفت فناوری های مرتبط با خودرو و اختراع توربو شارژر به مرور استفاده از این دستگاه رو به کاهش نهاده است. این روش که در موتورهای قدیمی بکار می رود شامل دو میل بادامک است که با یکی سوپاپ دود و با یکی سوپاپ گاز باز و بسته می شود. راندمان حجمی موتور در سیستم سوپاپ ردیفه به علت بد پر شدن سیلندر 75 درصد می باشد و خروج و ورود سوخت به شکل می باشد.

روشهای متنوع پرداخت

توسعه پمپ‌های انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد. میل سوپاپ از قطعه یک تکه و به روش آهنگری (فورجینگ) و با ماشین کاری بسیار دقیق ساخته شده و توسط 5 یاتاقان نگهداری می شود . میل سوپاپ حرکت خود را به واسطه چرخ دنده درگیر با میل لنگ تامین می کند . درواقع شما می‌توانید با انجام سرویس‌‌های دوره ای و نگهداری از آن‌‌ها، از موتورهای دیزلی برای یک مدت طولانی استفاده کنید. سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لوله‌های سوخت است.

  • برای تامین کردن این هماهنگی در ساختمان موتورها میل بادامک ها را در ارتباط ثابت و همیشگی با میل لنگ نگه می دارند.
  • عدم ترکیب درست آب و ضدیخ، از آب‌بندی خارج شدن واتر پمپ، باز ماندن ترموستات، گرفتگی رادیاتور، وجود ترک در سرسیلندر و مخلوط شده آب و روغن و … همه و همه از عیوب متداولی هستند که در سیستم خنک کاری یک موتور دیزل، ممکن است حادث شوند.
  • سیستم اگزوز در موتورهای دیزلی جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در واقع همین خاصیت روغن است که توانایی ایجاد یک لایه محافظ بین دو سطح متحرک مجاور را دارد.
  • ممکن است در داخل مخزن سوخت گازوئیل ، یک المنت گرم کننده جهت جلوگیری از یخ زدن سوخت در فصل زمستان وجود داشته باشد.