
بروزرسانی: 03 اردیبهشت 1404
موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee
این پمپ به دو صورت ساده و دوبل که در موتورهای بزرگ پر مصرف دیزلی نوع دوبل استفاده میگردد. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستم های پیشرفته تزریق سوخت در دهه 1930 طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ های سوخت پاش خود را آغاز کرد.
- اما این موتورها دارای معایبی نیز هستند که از جمله آن ها می توان به بازده کمتر نسبت به موتورهای با پاشش مستقیم و نیاز به مرحله طولانی تر پیش گرمایی در زمان استارت اولیه (استارت سرد) نام برد.
- از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود.
- پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانه های پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
- کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه روزی، نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این گونه موتورها را موتورهای دیزل می نامند.
هنگام نزدیک شدن پیستون به پایینترین نقطه در سیلندر مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می گردد و گازهای سوخته شده که تحت فشار می باشداجازه داده می شود محفظه ی سیلندر را ترک نماید. سپس پیستون از پایینترین نقطه درون سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته در درون سیلندر را بیرون می ریزد. در مرحله ی آخر پیستون یک بار دیگر به سمت نقطه پایین حرکت می نماید و با استارت تایم تنفس دوره ی جدیدی شروع می شود. این موتور دیزل ها سنگین، سرعت پایین، شامل یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
فشرده سازی
گاها از مجله خبری دیزل کمیته دیزلی در کنار آلترناتور برای تولید موتور برق نیز استفاده می شود. این موتور برق نیز ممکن است به صورت بی صدا و یا معمولی تولید و طراحی شود. موتورهای دیزلی شمع ندارند، چراکه مرحله انفجار آن ها با تراکم بالای هوا و افزایش دمای آن اتفاق می افتد. البته تنها تفاوت بین موتور های دیزلی و موتور های بنزینی دلایل مکانیکی نیست ، بلکه از لحاظ سوخت مصرفی شان نیز دارای تفاوت هستند .
موتور دیزلی چیست؟
بعد از آن که عملیات مکش در داخل موتور دیزل چهار زمانه انجام شد، پیستون شروع به حرکت از BDC به TDC می کند. آموزش و مطالب مفید درباره تعمیرات دیزل ژنراتور ها و موتور برق به همراه اصول نگهداری و .. یکی از مشکلات ماشین های بخار که با استفاده از زغال سنگ کار می کردند اتلاف انرژی بسیار زیاد ( در حدود 90 درصد) بود. این وضعیت در موتور های احتراقی با سوخت بنزین هم به همین شکل بود. موتورهای کوچک در خودروها، کامیون های سبک، ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی (ژنراتورهای برق) و… استفاده می شوند که معمولا تزریق مستقیم، چهار یا شش سیلندر و… هستند.
دیزل در هوا
این موتور تک دارای سیستم خاموش کن اتوماتیک در صورت کم شدن روغن موتور میباشد و مانع از آسیب دیدن میل لنگ، شاتون و یاتاقان میشود. از اواخر دهه 30 میلادی ، در تعدادی از هواپیماها از موتورهای دیزلی استفاده می شود. موتورهای خودرویی دیزل جدیدتر دارای نرخ توان وزن مشابه طرح های قدیمی شمع موتوری هستند و بهره وری سوختی بسیار برتری نسبت به آن دارند. استفاده آن ها از جرقه الکتریکی، تزریق سوخت، و سیستم های مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است. هزینه سوخت دیزل در مقایسه با بنزین ، منجر به علاقه قابل ملاحظه به هواپیماهای عمومی کوچک دیزلی شده است و از همین رو، چند تولید کننده به تازگی شروع به فروش موتورهای دیزل نموده اند. موتور دیزل نوعی از موتورهای درون سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود.
http://boostercctv.ir