موتور دیزل چهار زمانه موتور دیزل چهارزمانه چیست؟ ماه نیرو | dieselcommittee
انتشار: مرداد 26، 1403
بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1404

موتور دیزل چهار زمانه موتور دیزل چهارزمانه چیست؟ ماه نیرو | dieselcommittee

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می کند و در حالیکه هر دو سوپاپ بسته اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می گردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر می رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می رسد. موتور دیزل در دو نوع مختلف دوزمانه و چهارزمانه تولید می شود که امروزه نوع دوزمانه آن خیلی کاربردی ندارد. در فاز دوم، سوپاپ ها بسته می شوند و پیستون به سمت بالا حرکت می کند تا سوخت را در داخل محفظه احتراق فشرده کند. در موتورهای دیزلی فشارهایی که در این مرحله به وجود می آید بیشتر از فشارهای موتورهای جرقه زن است.

  • توربو شارژرها دارای دو فن می باشند که بر روی یک محور ثابت اند.
  • این موتور دیزلی برای کشاورزی و صنعتی مصارف زیادی دارد از این موتور در تولید موتور برق، موتور پمپ و دیگر ادوات کشاورزی و صنعتی استفاده میشود.
  • حرارت لازم برای موتور دیزل برای شرایط هوایی سرد از طریق گرمکن ارائه می شود.
  • در موتور ديزل لوله هاي گازوئيل سوخت را با فشارهاي مختلف انتقال مي دهند.

۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. بزرگترین موتور دیزل در سال ۲۰۰۶ عرضه شده است که یک دیزل دریایی به نام Wärtsilä-Sulzer RTA96-C است که توان خروجی ۸۴٫۴۲ مگا وات برق معادل ۱۱۳٫۲۱۰ اسب بخار را با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه تولید می کند. دمای بالای هوا در سیلندر که فشرده سازی مکانیکی نام دارد باعث شده تا موتور های دیزلی تنها با روش فشرده سازی کار کنند. موتور دیزل یک موتور احتراق داخلی است که در آن سوخت به محفظه احتراق تزریق می شود.

انژکتور سوخت رسان در موتورهای دیزلی

در واقع واژه «مجله خبری دیزل کمیته» از نام رودولف دیزل مخترع نامدار آلمانی برگرفته شده است که ایده ساخت نوعی پیشرانه در سال 1986 در ذهنش شکل گرفت و توانست به این ایده در سال 1982 جامه عمل بپوشاند. در واقع او موفق به ساخت موتوری شد که امروزه به نام او یعنی دیزل معروف است. البته او، خود نقشی در این نام گذاری نداشت بلکه شاگردان و دوستدارانش این نام را به احترام وی روی چنین موتورهایی گذاشتند. هرچند نمونه های امروزی با آنچه رودولف دیزل طراحی کرد خیلی متفاوت است، اما سیکل کاری این موتورها بر اساس یک چیز است که در واقع مخترع آن رودولف بوده است. حتی پیشرانه بسیاری از خودروهای دنیا نیز دیزلی است و همچنان بخش گسترده ای از تقاضای بازار به این نوع موتور اختصاص یافته است. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانک ها هم استفاده می شوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد می توانند تانک هایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند.

موتور دیزل SKN 178FE

هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت تراکم بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. در موتورهای چهارزمانه سوپاپ ها بالای پیستون قرار دارند، درحالی که در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایین تر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بسته شدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام می شود. برای همین وقتی پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد، مانعی جلوی سوپاپ هوا نیست، (در این حالت سوپاپ تخلیه بسته است) بنابراین هوا به اندازه کافی وارد سیلندر شده و پیستون به سمت بالا حرکت می کند. زمانی که پیستون به یک سوم بالایی سیلندر می رسد، جلوی منفذ یا سوپاپ هوا را می بندد به این ترتیب هوای داخل سیلندر متراکم می شود.

موتور دیزل

در این صورت میل لنگ چرخیده و فلایویل را می چرخاند ( در این لحظه خودرو شروع به حرکت کردن می کند ) . این قطعه سبب فیلتر شدن و تسفیه سوخت شده و از صدمه خوردن به قطعات موتور جلوگیری می کند. سطوح وسيع متخلخل دارند ومعمولاً از پارچه يا كاغذ مخصوص ساخته مي شوند .كار آنها كاهش سرعت جريان سوخت است، به طوري كه قطره هاي ريز آب فرصت به هم چسبيدن و ته نشين شدن پيدا كنند.

http://boostercctv.ir