
بروزرسانی: 31 فروردین 1404
عیب یابی موتور دیزل علت دود سفید و سیاه در موتور دیزل | dieselcommittee
فرآيندي است كه در آن مولكول هاي مايع يا گاز به سطح ذرات جامدي كه با آنها تماس برقرار مي كنند، مي چسبند. بعضي از فيلترها آبگير دارند .آب و رسوبات سنگين در اين محفظه جمع مي شوند تا بتوان آنها را تخليه كرد. فيلترهاي ديگر يك وسيله جدا كننده آب دارند كه در از فيلتر مستقل است.
- يكي از محدوديتهاي اين نوع سوخت پاش اين است كه سوخت از آن چكه مي كند و سبب احتراق زود هنگام و تلف شدن سوخت مي شود.
- موتورهای دیزلی، نوعی پیشرانه است که در فرایند خود به شیوه ای متفاوت از خواهرخوانده خود یعنی موتورهای بنزینی عمل می کند.
- در واقع او موفق به ساخت موتوری شد که امروزه به نام او یعنی دیزل معروف است.
- اگر این مشکل در موتور دیزل به وجود آمده، می تواند به دلایل مختلفی باشد.
- در کل، دیزل 72% انرژی مورد استفاده در بخش معدن را به خود اختصاص می دهد.
- مزیت دیگر دیزل در تفاوت با نوع احتراق در سیستم موتور آن در مقایسه با نوع بنزین سوز است.
معمولا سیستم خنک کننده موتورهای دیزلی با آب یا هوا کار میکند. از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود. بعد از اینکه سوپاپ ها بسته شده، پیستون به سمت بالا حرکت می کند که به آن نقطه بالای مرگ گفته می شود. در این حالت هوای داخل سیلندر کاملاً فشرده و متراکم می شود و درجه حرارت آن به شدت افزایش می \u200eیابد. بر اساس تخمین های انجام شده این درجه هوای داخل سیلندر حدود 600 درجه سانتیگراد است.
موتور دیزل و کاربرد آن در صنایع و ژنراتور ها
در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می گردد. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می گردد. بیشتر وسایل نقلیه جاده ای امروزی مانند کامیون ها، اتوبوس ها، کشتی ها، قطارهای مسافت های طولانی، ژنراتور های برقی سیار بزرگ، و بیشتر وسایل نقلیه معدنی و کشاورزی ، دارای موتورهای دیزلی می باشند. اما در برخی کشورها به دلیل سنگین بودن، پر سر و صدا بودن، و داشتن مشخصات عملکردی که شتاب گیری را سخت می کند، به اندازه وسایل نقلیه مسافربری محبوب نیستند.
موتور دیزلی
بیشتر صاحب خانه ها مجله خبری دیزل کمیته تک فاز را ترجیح می دهند، در حالی که در کاربردهای تجاری و صنعتی اغلب برق سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد. ژنراتورهای دیزل به خاطر بهره مندی از طول عمر بالا و هزینه عملکرد پایین، مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای دیزل مدرن کم سر و صداتر هستند و تعمیر و نگهداری کمتری را نسبت به واحدهای گازی با اندازه مشابه (با گاز طبیعی یا پروپان) دارند. وجود داشتن آلودگی و لجن در گازوئیل ها، آب و یا سایر مواد در سیستم سوخت باعث می شود تا پمپ سوخت موتور دیزل با مشکلاتی روبرو شود. به طورکلی آلودگی باعث می شود تا انژکتور دیزل و قطعات داخلی پمپ سوخت دیزل به سرعت فرسوده شوند. در نتیجه اگر در سیستم سوخت آلودگی وجود داشته باشد و یا به تازگی آن را تعمیر کرده اید باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که سوختگی دیزل را به طور کامل تمیز کردید و فیلتر سوخت را مرتباً و با کیفت بالا تهیه کنید.
موتور دیزل چگونه کار می کند؟
میل لنگ یکی از پیچیده ترین قطعات است که به صورت یک حرکت چرخشی عمل می کند. در واقع میل لنگ قطعه ای است که برای تبدیل حرکت بالا و پایین پیستون به یک حرکت چرخشی استفاده می شود. میل لنگ تا ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز برای احتراق بسته می ماند. این کار تا زمانی که سنسورها زمان باز شدن آن را ارسال کنند تا باعث استارت خودرو شود، ادامه پیدا می کند. طی سال های متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می شد. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می گرفت.
http://boostercctv.ir