
بروزرسانی: 31 فروردین 1404
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل | dieselcommittee
در موتور های دیزلی در هنگام سرما بهتر است از هیتر ها یا گرمکن های مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده شود ، زیرا احتمال یخ زدن سوخت در زمستان و روشن نشدن موتور وجود دارد. از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک، مانند استفاده در خانه ها و همچنین برای مصارف بزرگ تر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی، بیمارستان ها و ساختمان های تجاری اشاره نمود. حرارت لازم برای موتور دیزل برای شرایط هوایی سرد از طریق گرمکن ارائه می شود. اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند .
- به طورکلی موتورهای دیزل از سوخت و اکسیژن برای تولید انرژی استفاده می کنند.
- اساس این نوع موتور از نظر ساختمان و طراحی مشابه موتورهای بنزینی می باشد که آن هم نوعی موتور احتراق داخلی بوده ولی اختلاف آنها در طریقه ورود سوخت به سیلندرهای موتور و شیوه وقوع احتراق می باشد.
- این افزایش به گونه ای بود که بنابر گزارش انجمن سازندگان و واردکنندگان موتور بریتانیا، 50% از کل ماشین های فروخته شده در اتحادیه اروپا دیزلی بودند که از کل این مقدار 70% در فرانسه و 30% در انگلستان به فروش رفته بود.
- همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می کنند.
بله حالا می مجله خبری دیزل کمیتهیم بگوییم موتور های دیزل در صنعت هوابرد کاربرد بسزایی دارد اما نه در زمینه هواپیمایی . موتور دیزل 2 زمانه که استفاده از آن منسوخ شده بیشتر در موتور های زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد که در یک سیکل عادی تولید قدرت , 2 سیکل را انجام می دهد . شلنگ آب و واتر پمپ که وظیفه انتقال حرارت موتور دیزل به بیرون را دارا می باشند. موتوردیزل زودتر از موتور بنزینی به سرویس و نگهداری نیاز دارد. سوپاپ ندارد ، در نتيجه شروع و پايان سوخت پاشي را پمپ كنترل مي كند.
تشتک روغن یا کارتر روغن
بنابراین عمل احتراق در محفظه احتراق جداگانه ای به نام بخارکننده یا hot bulb (حباب داغ) که بر روی سر سیلندر سوار شده و سوخت در داخل آن اسپری می شد، صورت می گرفت. عمل خوداحتراقی از طریق تماس بین مخلوط سوخت و هوا و دیواره های داغ حباب داغ صورت می گرفت. به منظور جلوگیری از پیش احتراق، قطرات آب به هوای ورودی وارد می شدند. موتورهای دیزلی باتوجه به اینکه روی چه دستگاهی بسته می شوند به دو نوع هندلی و استارتی روشن می شوند.
کاربردها و موارد استفاده در صنایع مختلف
موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد. میل بادامک ها در موتورهای دیزلی، نزدیک بالای موتور قرار دارند و اجازه می دهند تا سوخت و هوا وارد شود و دود اگزوز را نیز به بیرون آزاد کند. در واقع میل بادامک ها دریچه ها را باز و بسته کرده و امکان احتراق را فراهم می کنند. روغن در مخزن روغن ذخیره شده و توسط یک پمپ روغن، روغن از صافی عبور کرده و یاتاقان های اصلی روغن کاری می شوند.
فلایویل در موتور دیزلی
فشار بالای گازهای متراکم شده به دلیل احتراق پیستون را به سمت پایین و تا پایینترین نقطه سیلندر حرکت می نماید. حرکت پیستونموتور دیزلبه وسیله ی شاتون به قطعه ی میل لنگ انتقال پیدا می کند و باعث چرخش میل لنگ می شود. در این قسمت درجه حرارت گازهای آتش گرفته به دو هزار درجه سانتیگراد می رسد و فشار درون سیلندر موتور دیزل تا اندازه ی ۸۰ اتمسفر بالا می رود. پیستون از اوج محل خود به سمت پایین ترین محل خود در سیلندر حرکت می نماید در این مدت سوپاپ برای عمل تخلیه بسته بوده و سوپاپ برای هوا باز می باشد.
http://boostercctv.ir