
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل | dieselcommittee
با کاهش سطح پیستون یک محدوده خلأ جزئی در محدوده سیلندر تولید می گردد و هوای خالص به وسیله ی مجرای سوپاپ هوا موتور دیزل داخل سیلندر می شود. در پایان این بازه سوپاپ هوای موتور دیزل بسته می شود و هوای خالص در داخل سیلندرموتور دیزلمحبوس می شود. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود. موتورهای دیزلی برای شروع به ترکیب سوخت و هوا و مقدار زیادی گرما نیاز دارند. این قطعات گاز دیزل را به محفظه احتراق آزاد کرده و در آنجا با هوا مخلوط می شود و احتراق حاصل از سوخت و هوا خودرو را روشن می کند. موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود.
- در موتورهای دیزل، سوخت به شکل پودر شده و به درون سیلندر تزریق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالای داخل سیلندرها حاصل می شود.
- از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک، مانند استفاده در خانه ها و همچنین برای مصارف بزرگ تر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی، بیمارستان ها و ساختمان های تجاری اشاره نمود.
- معمولا از این موتورها در مکانهایی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد استفاده می شود.
- موتورهای دیزل (که به موتورهای احتراق تراکمی یا CI نیز شناخته می شوند)، از جمله موتورهای احتراق داخلی هستند که در آنها، احتراق سوخت پاشیده شده در محفظه احتراق به واسطه افزایش دمای ناشی از تراکم انجام می پذیرد (تراکم آدیاباتیک یا بی در رو).
- اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) .
با تولید و خدمات دیزل، جست و جو برای ژنراتور یا موتور دیزل مؤثر و مقرون به صرفه پایان می یابد. موتور دیزلی به کار فشرده سازی و احتراق برای اشتعال تلاش می کند. در موتور دیزل، هوا به داخل موتور کشیده شده و در معرض فشرده سازی بالایی قرار می دهد. در موتور دیزلی دمای حاصل، بسیار بالاتر از درجه حرارت به دست آمده در یک موتور بنزینی است. در این مرحله درحالی که هوای داخل سیلندر متراکم است، مقداری سوخت دیزل پاشیده می شود که منجر به انفجار می شود.
موتور تک بنزینی 16 اسب هواسدان
این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه روزی، نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می نامند. محدودیت ورودی هوا به موتور دیزل می تواند به دلیل فیلتر هوای کثیف و یا فرسوده باشد. در برخی از موتورها دریچه پروانه شکلی وجود دارد که می تواند گیر کرده باشد و از ورود هوا به داخل موتور دیزل جلوگیری کند.
موتور دیزل Antor 3LD510
به طور مثال رینگ ها شکسته اند، یاتاقان های اصلی دچار لقی شده اند، گژن پین دچار ساییدگی شده، کف پیستون دود گرفته است، موتور بسیار گرم شده، روغن عملکرد صحیحی از خود نشان نمی دهد و یا سوپاپ ها سفت شده اند. در مقاله تفاوت موتور دیزلی با بنزینی به مقایسه این دو نوع موتور خودرو با یکدیگر پرداختیم. انژکتورها سیستم هایی هستند که تزریق کردن سوخت به سیلندر را هماهنگ می کنند. لوله های انژکتور که سوخت را حمل می کنند باید طول یکسانی داشته باشند، زیرا یکسان نبودن طول آن ها باعث ایجاد ناهماهنگی در تزریق سوخت می شود به همین دلیل است لوله هایی که به انژکتورهای نزدیک به پمپ متصل هستند، بیشتر اوقات روی خود پیچیده می شوند. 1- تولید گشتاور بالاتر؛ به دلیل نسبت تراکم بالاتر، موتور دیزل می تواند گشتاور بیشتری تولید کند.
در واقع این مجله خبری دیزل کمیتهها انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. ۲٫موتور دیزل سوخت را مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق میکند و هیچگونه هوا اضافی جدا از فیلتر هوا و لوله های ورودی نمی گیرد . پمپ انژکتور کارش این است تا سوخت را به قطرات کوچکتر تبدیل کند و به محفظه احتراق ارسال کند ، گرمای بالای هوای فشرده شده باعث میشود تا بخار سوخت در سرتاسر محفظه احتراق ایجاد شود. موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است یعنی هنگام کار نسبت به موتور بنزینی و گازی گرمای موتور را بهتر دفع می کند. موتور دیزل سوخت را از طریق انژکتور به داخل موتور می کشد در حالی که موتور بنزینی از طریق کاربراتور این عمل را انجام می دهد که موتور دیزل تنها هوا را متراکم می سازد در حالی که موتور بنزینی ترکیب هوا و سوخت را تراکم می سازد. موتور های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند.
http://boostercctv.ir